Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapay Zeka Hukuku | HUK 479 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SİNAN OKUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kübra Şen Arş. Gör. Yavuz Selim Kol |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yapay zeka hukukunun ortaya çıkışı ve gelişim sürecinin değerlendirilmesi, tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yapay zeka hukukunun ortaya çıkışı ve gelişim sürecinin açıklanması, bu bağlamda güncel gelişmelerin ve hukuki çalışmaların incelenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapay zeka hakkında bilgi edinilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yapay Zeka ve kanun düzenlenmesi ile ilgili bazı yasal zorlukları ve bunların sosyal adalet üzerindeki etkileri keşfedilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Yapay zeka hukuku alanlarındaki temel bilgiyi edinir, bu alandaki güncel gelişmeleri değerlendirebilecek altyapıya sahip olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekâ hukukunun ortaya çıkışı, gelişim süreci ve geleceği | |
2 | Yapay zekâ ve etik meselesi | |
3 | Yapay zekâya ilişkin kişilik teorileri, ehliyet tartışmaları | |
4 | Yapay zekâ hukukuna ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat çalışmaları | |
5 | Yapay Zeka ve Hukuki Sorumluluk | |
6 | Yapay Zekanın Eylemlerinden Doğan Zarar | |
7 | Akdi Sorumluluk | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Akit Dışı Sorumluluk (Kusurlu/ Kusursuz Sorumluluk Tartışmaları) | |
10 | Yapay zeka ve kişisel verilerin korunması | |
11 | Avrupa Komisyonu Hukuk İşleri Komisyon Raporunun Değerlendirilmesi | |
12 | Yapay Zeka ve Hukuk Uygulaması | |
13 | Yapay Zekanın Yargılamadaki İşlevi ve Hâkim- Savcıların Görevi | |
14 | Olguların Analizi ve Kuralların Uygulamasında Yapay Zeka |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sinan Okur, Otonom Araçlarda Sözleşme Dışı Hukuki Sorumluluk, Adalet, Ankara, 2021. Doğa Ekrem Doğancı, Blokzincirine Dayalı Akıllı Sözleşmelerin Hukuki Nitelikleri, Kuruluşu, Yorumu, İfası ve Bazı Örnek Hukuki Uygulamalar, Onikilevha Yayıncılık, 2021. Çağlar Ersoy, Robotlar, Yapay Zeka ve Hukuk, Onikilevha Yayıncılık, 2019. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapay zeka hakkında bilgi edinilir. | 5 | ||||||||||
2 | Yapay Zeka ve kanun düzenlenmesi ile ilgili bazı yasal zorlukları ve bunların sosyal adalet üzerindeki etkileri keşfedilir. | 5 | ||||||||||
3 | Yapay zeka hukuku alanlarındaki temel bilgiyi edinir, bu alandaki güncel gelişmeleri değerlendirebilecek altyapıya sahip olur. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
3. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Final | 54 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 46 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |