Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yargı Etiği | HUK 462 | 8 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE PARTALCI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ümran Karabulut Arş. Gör. Yusuf Umur Çil |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hukukçuların meslek hayatlarında karşılaşacakları problemlerle ve doğru davranış ilkeleriyle tanışması. Yargı etiği konusundaki pozitif düzenlemelere hakim olması. |
Dersin İçeriği | Etik, Ahlak, Meslek Etiği Kavramları Temel Etik Teoriler Mesleki Açıdan Hukuk ve Hukukçuluk Kuvvetler Ayrılığı Doktrini ve Yargı Fonksiyonu Hakimlik Kurumu Bangalor Etik İlkeleri Avukatlık Kurumu, Avukatlık Etiği ve Havana Kuralları Savcılık Kurumu Yargısal Aktivizm, Yargısal Sınırlılık, Yargı Gücü Üzerine Eleştiriler, Uyum/Kopuş Davaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etik-Ahlak ayrımını ve Hukuk-ahlak ilişkisini tartışabilmek | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Ahlak sorunlarına farklı etik teorilerin yaklaşımıyla bakabilmek | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Meslekte karşılaşılabilecek ahlak sorunlarına dair ön düşünüm geliştirmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Ulusal ve uluslararası belgelerde pozitifleşmiş yargı etiği ilkelerini tanımak | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar: Etik, Ahlak, Meslek Etiği, Hukuk-Ahlak İlişkisi | |
2 | Temel Etik Teoriler -1: Ödev Etiği, Fayda Etiği, Erdem Etiği | |
3 | Temel Etik Teoriler -2: Ödev Etiği, Fayda Etiği, Erdem Etiği | |
4 | Meslekî Açıdan Hukuk ve Hukukçuluk | |
5 | Kuvvetler Ayrılığı Doktrini ve Yargı Fonksiyonu | |
6 | Hakimlik Kurumu: Tarihsel Bir Çerçevede Yargı Gücü ve Hakimlik | |
7 | Hakimlik ve Bangalor Etik İlkeleri -1 | |
8 | 8. ARASINAV | |
9 | Hakimlik ve Bangalor Etik İlkeleri -2 | |
10 | Avukatlık Kurumu: Tarihsel Bir Çerçevede Avukatlık ve Savunma Kurumu | |
11 | Avukatlık Etiği ve Havana Kuralları | |
12 | Savcılık Kurumu: Tarihsel Açıdan Savcılık ve Savcılık Görevinin Etik İcrası, Budapeşte İlkeleri | |
13 | Kapanış Tartışmalar -1: Hukuk Devleti ve Adil Yargılanma Hakkı Açısından Yargı Etiği, Yargısal Aktivizm, Yargısal Sınırlılık, Yargı Gücü Üzerine Realist Eleştiriler, Eleştirel Hukuk Teorileri, Uyum/Kopuş Davaları | |
14 | Kapanış Tartışmalar -2: Hukuk Devleti ve Adil Yargılanma Hakkı Açısından Yargı Etiği, Yargısal Aktivizm, Yargısal Sınırlılık, Yargı Gücü Üzerine Realist Eleştiriler, Eleştirel Hukuk Teorileri, Uyum/Kopuş Davaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | ABDULLAH DİNÇKOL, “Hâkimin Karar Verme Sürecinden Temel İlkeler”, HFSA (2. Kitap) (Haz. Hayrettin Ökçesiz), İstanbul: Afa Yay., 1995, ss.159-187. http://hfsa-sempozyum.com/wp-content/uploads/2019/02/HFSA2-Dinc%CC%A7kol.pdf HARUN TEPE,“‘Yargı Etiği’ ya da Yargıda Etik: Yargı Nasıl Etik Olur?”, Hacettepe HFD, 7(1) 2017, 85–96. http://www.hukukdergi.hacettepe.edu.tr/dergi/C7S1hakemsizmakale4.pdf FARUK EREM, Meslek Kuralları, Ankara Barosu Yay., 2006. http://www.ankarabarosu.org.tr/Siteler/1940-2010/Kitaplar/pdf/m/2006.pdf SEVGİ İYİ, HARUN TEPE, Etik, Anadolu Üniversitesi Yay., 2015. Bangalor, Havana ve Budapeşte İlkeleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etik-Ahlak ayrımını ve Hukuk-ahlak ilişkisini tartışabilmek | |||||||||||
2 | Ahlak sorunlarına farklı etik teorilerin yaklaşımıyla bakabilmek | |||||||||||
3 | Meslekte karşılaşılabilecek ahlak sorunlarına dair ön düşünüm geliştirmek | |||||||||||
4 | Ulusal ve uluslararası belgelerde pozitifleşmiş yargı etiği ilkelerini tanımak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 15 | 240 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 280 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |