Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cerrahi Bilimler Seçmeli Stajı (Göz Hastalıkları) | TIP 615 | 6 | 0 + 160 | 6 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NİLGÜN ÖZKAN AKSOY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | PROF. DR. GÜRSOY ALAGÖZ DOÇ.DR.ERKAN ÇELİK DOÇ. DR. BURÇİN ÇAKIR DOÇ. DR. İSA YUVACI DR. ÖĞR. ÜYESİ NİLGÜN ÖZKAN AKSOY |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
STAJIN AMACI: Staj sonunda; pratisyen hekim olarak birinci basamakta karşılaşacağı ve sık görülen göz hastalıklarını tanımasını sağlamak, tedavisini bilip, acil durumda gerekli ön işlemleri yaparak uzmana yönlendirebilecek bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır. STAJIN HEDEFLERİ: · Direkt/indirekt ışık refleksi, göz hareketleri, açma/kapama testi, konfrontasyon, uzak-yakın eşelle görme ölçme, renk görme, relatif afferent pupil defekti, kırmızı refle testi, direkt oftalmoskopi muayenesini yapmak. · Akut ve kronik görme kaybı, kırma kusurları, çift görme, lökokori, göz sulanması tanısını koymak · Akut ve kronik görme kaybını değerlendirmek ve sistemik hastalıklarla bağlantısını incemek · Akut ve kronik görme kaybı nedenlerine yönelik müdahaleyi planlamak (ilk girişim ve sevk, veya sevk gibi). · Mekanik ve kimyasal göz yaralanmalarında gerekli ilk girişimi yapmak. · Kırmızı göz sebeplerini bilmek ve acil şartlarda yapılması gereken müdahaleyi yapmak (ilk girişim ve sevk, veya sevk gibi) · Sık görülen göz içi ve göz dışı tümörleri tanımak. · Erken çocukluk döneminde kırma kusurlarının ve göz kaymasının neden olabileceği sorunlara yönelik önlem almak ve göz tembelliğinin önemini ve tedavisini kavramak. · Yüksek risk taşıyan prematüre bebeklerde gelişebilecek göz problemlerini bilmek ve buna yönelik önlem almak.
|
Dersin İçeriği | · Göz anatomisi · Orbita hastalıkları · Göz Kapağı Hastalıkları · Konjonktiva Hastalıkları · Sklera Hastalıkları · Kornea-oküler yüzey hastalıkları ve tedavisi · Şaşılık ve pediatrik oftalmoloji · Kırma kusurları ve düzeltilmesi · Lens Hastalıkları ve Katarakt · Glokom · Lakrimal sistem hastalıkları · Nöro-oftalmoloji · Retina hastalıkları (vasküler, Retina dekolmanı…) ve tedavisi · Vitreus hastalıkları ve tedavisi · Üvea Hatalıkları ve tedavisi · Macula Hastalıkları ve tedavisi · Sistemik Hastalıklar ve Göz tutulumu · Oküler onkoloji · Kırmızı göz tanı, yaklaşım ve tedavi · Göz travmaları, kimyasal yaralanmalar Göz acilleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | • Akut görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
2 | • Kronik görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | • Çift görme ve şaşılık tanısını koyabilmek, tedavi hakkında bilgi sahibi olup ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | ||
4 | • Mekanik ve kimyasal göz yaralanmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri acil şartlarında yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | ||
5 | • Kırma kusurları konusunda bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | ||
6 | • Kırmızı göz sebepleri hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | ||
7 | • Lökokori yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | ||
8 | • Göz yaşarması ve kapak şekil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | ||
9 | • Prematür retinopatisi hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS bilgi sisteminde dokumanlarda dersler yüklenmiştir. |
Ders Kaynakları | American Academy, Yanoff, Temel Göz Hastalıkları, Kanski, Ophthalmology up to date .... ders kitapları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | • Akut görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
2 | • Kronik görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
3 | • Çift görme ve şaşılık tanısını koyabilmek, tedavi hakkında bilgi sahibi olup ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
4 | • Mekanik ve kimyasal göz yaralanmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri acil şartlarında yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
5 | • Kırma kusurları konusunda bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
6 | • Kırmızı göz sebepleri hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
7 | • Lökokori yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
8 | • Göz yaşarması ve kapak şekil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek | |||||||||
9 | • Prematür retinopatisi hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Teorik | 50 |
1. Pratik | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 18 | 3 | 54 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |