Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müzikolojisi | FLM 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLEK CANTEKİN ELYAĞUTU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dilek CANTEKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihi süreç içinde gerçekleşen Türk müzikolojisi temel konularının kavratılması ve öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Türk müzikolojisinin temel kaynakları ve kurucu müzisyen teorisyenler, müziği olgunlaştıran önemli besteciler ve eserleri, modernleşme süreci içinde müziğin durumu ve yeni yaklaşımlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müzik teorisinin kurucu isimlerinin görüş ve yaklaşımlarının anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk bestecilerinin eserleriyle birlikte irdelenerek öğrenilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Müzik teorisine ilişkin modern açıklamaların eski ile karşılaştırılabilmesi bilincine ulaşma yetisinin kazanılması. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı müzik okulu temel kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türk müzikolojisi temel konularını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kurucu müzisyen ve teorisyenleri tanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk kültüründe Devlet sembolü olarak Davul ve Kös, Hakanlık müziği(Mehter), Selçuklu-Osmanlı dönemleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
2 | Türk müzikolojisinin temel kaynakları, Farabi-Safiyuddin-Meragi | Kaynak kitaplardan konu takibi |
3 | Horasan Okulu ve Türk bestecileri, Meragi-Nevaî-Hüseyin Baykara | Kaynak kitaplardan konu takibi |
4 | Horasan´dan Anadolu´ya Türk tasavvufu ve müzik, Ahilik, Mevlevilik, Bektaşilik ve müzik Kaynak kitaplardan konu takibi | Kaynak kitaplardan konu takibi |
5 | Osmanlı müzik okulu temel kaynaklarının tanıtımı, Ahmedoğlu Şükrullah, Abdülhalim Ağa, Hızır b. Abdullah, Seydî | Kaynak kitaplardan konu takibi |
6 | Osmanlı müzik okulunun büyük bestecilerinden Itri, Seyyid Nuh, Hatipzade Zakirî Hasan Efendi, Nayi Osman Dede | Kaynak kitaplardan konu takibi |
7 | III. Selim Okulu, yenilenen klâsik, Sadullah Ağa, Abdülhalim Ağa, Mehmet Ağa, İsmail Dede Efendi | Kaynak kitaplardan konu takibi |
8 | Batılılaşma süreci ve Cumhuriyet, Donizetti, Guatelli, Necip Paşalar | Kaynak kitaplardan konu takibi |
9 | Avrupa müziği içinde yer alma gayretleri, bu hedefe ulaşmak için Türk halk müziği malzemelerinin derlenmesi meselesi, Gökalp, Gazimihal, Yönetken, Saygun | Kaynak kitaplardan konu takibi |
10 | Türk klasik müziğinin yabancılığı iddiası ve Türk klasik müziğinin reddi | Kaynak kitaplardan konu takibi |
11 | Türk klasik müziğinin Türkün klasik müziği olduğunu ortaya koyan ve modern Türk müzikolojisi araştırmalarını başlatanlar; Arel, eserleri ve fikirleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
12 | Yekta eserleri ve fikirleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
13 | Ezgi eserleri ve fikirleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
14 | Türk müzik teorisinde günümüz müzikolojik yaklaşımları | Kaynak kitaplardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | M. Nazmi Özalp, Türk Musikisi Tarihi, C.I-II, M.E.B.Ankara, 2000. Walter Feldman, Music of the Ottoman Court, VWB.Verl.für Wiss.und Bildung, Berlin,1996 Cem Behar, Musıkiden Müziğe, 2005 |
Ders Kaynakları | Suphi Ezgi, Ameli ve nazari Türk Musıkisi, C.I-V, İstanbul 1935 Sadettin Arelin çeşitli makaleleri, Musıkî mecmuası. Süleyman Erguner, Rauf Yekta, İstanbul, 2002 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilim ve sanatın gerektirdiği yol (metod) ve yordam(teknik)lara hakimdir | X | |||||
2 | Türk ve Batı müziği ile Türk folklorunun temel unsurlarını bilir; bağımsız araştırma yapabilir, çalışma sahası ile ilgili konuları yorumlayabilir ve sentezleyebilir. | X | |||||
3 | Folklor ve müzikoloji bilim uzmanı; kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Müzik bilimine sağladığı katkıların yanında, eğitim, estetik ve diğer bilimlik disiplinlerle ilgili olarak araştırır ve bağlar kurar. | X | |||||
4 | Halk biliminin müzik sanatıyla ilgili alanını oluşturan halk müziği konularına hakimdir. | X | |||||
5 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Folklor ve Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma ve öğretme becerisine sahiptir. | X | |||||
7 | Eğitim, öğretim ve araştırma kalitesi ile Türkiye ve Dünyada tanınan; tartışma, analiz, açıklama ve sentezlere ulaşma yönünde öğretim ve araştırmalar yapacak; Türk folkloru ve Türk müziği bilimini ileri sevilere taşıyacak öğretim yapar. | X | |||||
8 | Folklor ve Müzikoloji konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
9 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk müzik teorisinin kurucu isimlerinin görüş ve yaklaşımlarının anlaşılması | |||||||||
2 | Türk bestecilerinin eserleriyle birlikte irdelenerek öğrenilmesi. | |||||||||
3 | Müzik teorisine ilişkin modern açıklamaların eski ile karşılaştırılabilmesi bilincine ulaşma yetisinin kazanılması. | |||||||||
4 | Osmanlı müzik okulu temel kaynaklarını tanır. | |||||||||
5 | Türk müzikolojisi temel konularını kavrar. | |||||||||
6 | Kurucu müzisyen ve teorisyenleri tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |