Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Performansa Dayalı Yapı Analizi YAP 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

İleri Yapı Dinamiği

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NECATİ MERT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi NECATİ MERT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Son yıllarda Deprem Mühendisliği alanında yaygınlaşan ve tüm dünyada yönetmeliklere giren "Performansa (şekildeğiştirmeye) Dayalı Tasarım ve Değerlendirme" konularında, Yapı Mühendisliğinde lisansüstü çalışması yapan inşaat mühendislerinde gerekli alt yapıyı oluşturmak.

Dersin İçeriği

Performans Kavramı, Doğrusal olmayan malzeme davranışı, Doğrusal olmayan kesit davranışı (Moment-Eğrilik İlişkisi), Doğrusal olmayan eleman ve yapı davranışı, Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğine göre mevcut betonarme binaların deprem performanslarının Belirlenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Depreme dayanıklı yapı tasarım felsefelerinin özümsenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
2 Yapı Mühendisliğinde performans kavramının anlaşılması Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
3 Performans belirleme araçlarını kullanabilme Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
4 Mevcut bir yapının performansını belirleme Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Eşleştirme Testler, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Performansa (şekildeğiştirmeye) dayalı deprem mühendisliği temel kavramlar
2 Doğrusal olmayan malzeme davranışı
3 Doğrusal olmayan kesit davranışı ve Moment - Eğrilik ilişkisi
4 Doğrusal olmayan eleman davranışı
5 Doğrusal olmayan yapı davranışı
6 Doğrusal olmayan analiz metotları
7 TBDY-2018'ye göre deprem etkisi altında mevcut bina sistemlerinin değerlendirilmesi
8 TBDY-2018'ye göre deprem etkisi altında mevcut bina sistemlerinin değerlendirilmesi
9 TBDY-2018'ye göre deprem etkisi altında mevcut bina sistemlerinin değerlendirilmesi
10 Ara Sınav
11 Uygulama: TBDY-2018'ye göre mevcut betonarme bir binanın deprem performansının değerlendirilmesi
12 Uygulama: TBDY-2018'ye göre mevcut betonarme bir binanın deprem performansının değerlendirilmesi
13 Uygulama: TBDY-2018'ye göre mevcut betonarme bir binanın deprem performansının değerlendirilmesi
14 Uygulama: TBDY-2018'ye göre mevcut betonarme bir binanın deprem performansının değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları Türkçe-İngilizce karışık olarak hazırlanmıştır. 

SAP2000 veya ETABS program bilgisi ve Excel program bilgisi gerekmektedir.

Ders Kaynakları

-  Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği (2018), Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Ankara.

- Canbay, E., Ersoy, U., Özcebe, G., Sucuoğlu, H., Wasti, S.T. Binalar için Deprem Mühendisliği Temel İlkeler, Bizim Büro Basımevi, Ankara.
- A.K. Chopra (2007), Dynamics of Structures, Third Ed., Prentice Hall.
- Celep, Z., Betonarme Taşıyıcı Sistemlerde Doğrusal olmayan Davranış ve Çözümleme, Beta Yayıncılık, İstanbul.
- Priestley, M.J.N., Calvi, G.M., Kowalsky, M.J., Displacement-Based Seismic Design of Structures IUSS Press, Pavia. Italy, 2007
- Aydınoğlu , M.N, Inelastic Seismic Response Analysis Lecture Notes, Boğaziçi University,İstanbul, 2002
- Aydınoğlu , M.N.(2003), Yapıların deprem performansının değerlendirilmesi için artımsal spektrum analizi (arsa) yöntemi 5. Ulusal Deprem Mühendisliği Konferansı, 26-30 Mayıs 2003 , İstanbul
- Aydınoğlu, M.N. (2003). An Incremental Response Spectrum Analysis Procedure Based on Inelastic Spectral Displacements for Multi-Mode Seismic Performance Evaluation. B. of Earthq. Eng. 1, 1-34.
- Fajfar, P. (1999), Capacity Spectrum Method Based on Inelastic Demand Spectra, Earthquake Engineering and Structural Dynamics, Vol. 28, pp. 979-993.
- Krawinkler, H., Seneviratna, G.D.P.K. (1998), Pros. and Cons. of Pushover Analysis of Seismic Performance Evaluation, Engineering Structures. Vol. 20, pp. 452-464.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
4 0 MB
5 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Yapıların depreme dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için deneysel ve/veya nümerik çalışmalar yapar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Depreme dayanıklı yapı tasarım felsefelerinin özümsenmesi
2 Yapı Mühendisliğinde performans kavramının anlaşılması
3 Performans belirleme araçlarını kullanabilme
4 Mevcut bir yapının performansını belirleme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
4. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 10 30
Kısa Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6