Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geoteknikte İleri Laboratuvar Deneyleri | GEO 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK, |
Dersin Yardımcıları | Res.Assist. Kadir KOCAMAN, Res.Assist. Mustafa ÖZSAĞIR, Res.Assist. Eylem ARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası ortamda, güvenli tarafta kalma bahanesiyle dogun olmayan zeminlerin mekaniğini doygun kabulü ile göz önüne almak artık kabul edilebilir değildir. Ayrıca, zemin mekaniği konularının ele alınması artık klasik görüşten "kritik durum" teorileriyle çözümlere doğru kaymaktadır. Ders, geoteknikte doktora yapacak araştırmacıların doygun olmayan zeminlerin mekaniğini ve kritik durum zemin mekaniğini bilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Doygun Olmayan Zemin Mekaniği Kritik Durum Zemin Mekaniği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geoteknikte laboatuvar deneylerinin tarihçesini bilir | Anlatım, | |
2 | Zemin Mekaniği deneysel çalışmaların güncel durumunu bilir | Anlatım, | |
3 | Sondaj vasıtasıyla laboratuvara gelen numuneleri özel deney prosedürlerine uygun formda hazırlayabilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
4 | Laboratuvarda yeniden yapılandırılmış (re-constituted) numune hazırlayarak özel deney prosedürlerine uygun forma getirebilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
5 | Zemin Mekaniği laboratuvar ileri kayma direnci deneylerini yapabilir ve analiz edebilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
6 | Zemin Mekaniği laboratuvar ileri konsolidasyon deneylerini yapabilir ve analiz edebilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
7 | Zemin Mekaniği laboratuvar ileri geçirimlilik deneylerini yapabilir ve analiz edebilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
8 | Zemin Mekaniği ileri laboratuvar deneyleri ile ilgili yazılımları kullanabilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
9 | Özel bilimsel araştırma kapsamında gerekli olabilecek deneysel sistemleri tasarlayarak oluşturabilir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
10 | Doygun olmayan zeminler üzerinde deneysel çalışma yapabilir | Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geoteknikte laboratuvar deneyleri tarihçesi | 1. Hafta Sunusu |
2 | Örselenmemiş numunelerin ilgili deneylere hazırlanması, yeniden yapılandırılmış numune hazırlama teknikleri | 2. Hafta Sunusu |
3 | Üç boyutlu geçirimlilik deneyleri | 3. Hafta Sunusu |
4 | Geoteknik laboratuvar-arazi deneyleri ile ilgili yazılımlar | 4. Hafta Sunusu |
5 | Üç boyutlu geçirimlilik deney sonuçları analizi | 5. Hafta Sunusu |
6 | Hidrolik hücre ile düşey konsolidasyon deneyleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Hidrolik hücre ile yatay konsolidasyon deneyleri | 7. Hafta Sunusu |
8 | Hidrolik hücre ile konsolidasyon deney sonuçları analizi | 8. Hafta Sunusu |
9 | Üç eksenli hücre ile CIU kayma direnci deneyleri | 9. Hafta Sunusu |
10 | Üç eksenli hücre ile CID kayma direnci deneyleri | 10. Hafta Sunusu |
11 | Üç eksenli hücre ile kayma direnci deney sonuçları analizi | 11. Hafta Sunusu |
12 | Özel deneysel sistemlerin tasarımı | 12. Hafta Sunusu |
13 | Emme ölçüm teknikleri | 13. Hafta Sunusu |
14 | Doygun olmayan zemin mekaniği deneyleri | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof. Dr. Aşkın ÖZOCAK, Doygun Olmayan Zemin Mekaniği ve Kritik Durum Ders Notları, PowerPoint Sunumları |
Ders Kaynakları | Akın Önalp, 2007. Geoteknik Bilgisi-I, “Çözümlü Problemlerle Zeminler ve Mekaniği”, Genişletilmiş 3.Baskı, Birsen Yayınevi, İstanbul. Atkinson, J., 1995, Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill Ortigao, J.A.R., 1995. Soil Mechanics in the Light of Critical State Theories, Balkema, Rotterdam. Atkinson, J., 1993, An Introduction to Mechanics of Soils and Foundations, Mc Graw Hill. Muir-Wood, D., 1990. Soil Behaviour and Critical State Soil Mechanics, Cambridge University Press. Atkinson, J. and Bransby, P.L., 1978. The Mechanics of Soils: An Introduction to Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill. Lambe, T.W. and Whitmann, R.V., 1969. Soil Mechanics, John Wiley, New York. Schofield, A.N. and Wroth, C.P., 1968. Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill, London. Tarantino, A., Romero, E., and Cui, Y.J., 2009. Laboratory and Field Testing of Unsaturated Soils, Springer. Charles W.W. Ng and Menzies, B., 2007. Advanced Unsaturated Soil Mechanics and Engineering, Taylor and Francis. Fredlund and Rahardjo, 1993, Soil Mechanics for Unsaturated Soils, Wiley Lu, N. and Likos, W.J., 2004. Unsaturated Soil Mechanics, John Wiley. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Geoteknik yapıların depreme ve statik yüklere dayanıklı tasarımı ve değerlendirilmesi için deneysel ve/veya nümerik çalışmalar yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geoteknikte laboatuvar deneylerinin tarihçesini bilir | 4 | ||||||
2 | Zemin Mekaniği deneysel çalışmaların güncel durumunu bilir | 4 | ||||||
3 | Sondaj vasıtasıyla laboratuvara gelen numuneleri özel deney prosedürlerine uygun formda hazırlayabilir | 4 | ||||||
4 | Laboratuvarda yeniden yapılandırılmış (re-constituted) numune hazırlayarak özel deney prosedürlerine uygun forma getirebilir | 4 | ||||||
5 | Zemin Mekaniği laboratuvar ileri kayma direnci deneylerini yapabilir ve analiz edebilir | 4 | ||||||
6 | Zemin Mekaniği laboratuvar ileri konsolidasyon deneylerini yapabilir ve analiz edebilir | 4 | ||||||
7 | Zemin Mekaniği laboratuvar ileri geçirimlilik deneylerini yapabilir ve analiz edebilir | 4 | ||||||
8 | Zemin Mekaniği ileri laboratuvar deneyleri ile ilgili yazılımları kullanabilir | 4 | ||||||
9 | Özel bilimsel araştırma kapsamında gerekli olabilecek deneysel sistemleri tasarlayarak oluşturabilir | 4 | ||||||
10 | Doygun olmayan zeminler üzerinde deneysel çalışma yapabilir | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |