Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Isı ve Kütle Geçişi | ENJ 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Isı ve kütle geçişinin fiziksel mekanizmalarının ve bu mekanizmalara ait matematik modellerin kavranması. Isı ve kütle geçişi arasındaki andırımın öğrenilmesi. Isı ve kütle geçişi problemlerinin çözümü için, tam ve yaklaşık analitik çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi ve uygulanabilmesi. Termodinamik ve ısı geçişi alanındaki yüksek lisans ve doktora tezlerinde kullanılacak düzeyde temel analitik bağıntıların ve çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Isı ve kütle geçişi ile ilgili temel kavramlar ve kanunlar. Isı ve kütle geçişi arasındaki andırım (benzerlik). Isı ve kütle yayılımı: Özellikler ve mekanizmalar. Katılarda ve laminer akış durumunda bir boyutlu derişiklik dağılımları. Psikrometrik işlemlerde ısı ve kütle geçişi. Karışımlar için süreklilik ve enerji denklemleri. Çok boyutlu ve zamana bağlı sistemler. Türbülanslı akışta momentum, ısı ve kütle geçişi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Isı ve kütle geçişi benzerliğini kullanabilme. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
2 | Kütle geçişini hesaplayabilme. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Eşlenik ısı ve kütle geçişini kavrama. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | İklimlendirme uygulamalarında kütle geçişini hesaplayabilme. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Zamana bağlı kütle geçişini hesaplayabilme. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Sınır tabaka teorisinin ısı, momentum ve kütle geçişinde uygulanması. | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Isı, kütle ve momentum transferinin temel kanunları. | 1. Hafta Sunusu |
2 | Süreklilik, momentum, enerji ve derişiklik sınır tabaka denklemleri. | 2. Hafta Sunusu |
3 | Boyutsuz sayılar. Kütle yayılım katsayısı. Isı ve kütle geçişinin benzerliği. | 3. Hafta Sunusu |
4 | Katılarda laminer akış halinde derişiklik dağılımları. | 4. Hafta Sunusu |
5 | Katılarda laminer akış halinde derişiklik dağılımları. | 5. Hafta Sunusu |
6 | Katılarda laminer akış halinde derişiklik dağılımları. | 6. Hafta Sunusu |
7 | İklimlendirmede ısı ve kütle geçişi. | 7. Hafta Sunusu |
8 | Yüzeyde kimyasal reaksiyon olması halinde kütle geçişi. | 8. Hafta Sunusu |
9 | Hacimsel reaksiyon halinde kütle geçişi | 9. Hafta Sunusu |
10 | Karışımlar için süreklilik, momentum ve enerji denklemleri. | 10. Hafta Sunusu |
11 | Zamana bağlı kütle geçişi. | 11. Hafta Sunusu |
12 | Isı, kütle ve momentum geçişine ait sınır tabaka teorisi. | 12. Hafta Sunusu |
13 | Çok boyutlu sistemler için süreklilik, momentum, enerji ve derişiklik denklemleri. | 13. Hafta Sunusu |
14 | Türbülanslı akışta kütle geçişi. | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Prof.Dr.Fethi Halıcı, ´İleri Isı ve Kütle Geçişi Ders Notları´ |
Ders Kaynakları | [1] R. B. Bird, W. E. Stewart,and E. N. Lightfoot, Transport Phenomena, 2nd Ed., John Wiley&Sons, Inc., 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Isı ve kütle geçişi benzerliğini kullanabilme. | ||||||
2 | Kütle geçişini hesaplayabilme. | ||||||
3 | Eşlenik ısı ve kütle geçişini kavrama. | ||||||
4 | İklimlendirme uygulamalarında kütle geçişini hesaplayabilme. | ||||||
5 | Zamana bağlı kütle geçişini hesaplayabilme. | ||||||
6 | Sınır tabaka teorisinin ısı, momentum ve kütle geçişinde uygulanması. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |