Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnorganik Bileşiklerde Yapı Tayini | AOK 686 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT TUNA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MURAT TUNA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | İnorganik/organometalik bileşiklerin yapı ve özelliklerini karakterize etmek kullanım alanlarının belirlenmesi bir sentez kimyası içinde son derece önemli bir aşamadır. Karakterizasyon için genellikle kullanılan spektroskopi yöntemleri(IR, FTIR, Raman, NMR, UV, EPR, X-Ray v.b.) kullanılarak öğretecektir. Enstrümantal yöntemler olarak iyi bilinen bu teknikler yapı tayinin nasıl yapılacağı temel hedefi üzerinde durulacaktır. . Pratik kullanım, çözülmüş problem örnekleri ile bu dersin temelini oluşturur ve teorik arka plan, bu dersin amacı için minimumda tutulacaktır. Ödev ve final sınavı soruları çoğunlukla gerçek hayattaki bir araştırma durumundan kaynaklanabilecek ve öğrencinin doğru bir şekilde yorumlayabilmesi gereken verilerdir (örneğin, spektrumlar). Belirli bir tekniğin derinlemesine muamelesi yerine, çok çeşitli tekniklerin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | - Titreşim Spektroskopisi (Kızılötesi ve Raman) - Çok çekirdekli çözelti fazı NMR spektroskopisi - Çok çekirdekli katı hal NMR spektroskopisi - UV-Vis spektroskopisi/Floresans spektroskopisi - X-ışını kristalografisi (XRD) - X-ışını tabanlı spektroskopiler (XPS, EXAFS, EDXRF) - Elektron Paramanyetik Rezonans (EPR, ESR) - Manyetik Duyarlılık Analizi/Kütle spektroskopisi - Termal Analiz Yöntemleri (TGA, DTA, DSC) - Hesaplama tekniklerinin temelleri ve kullanımı, DFT (Yoğunluk fonksiyonel teorisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnorganik/organometalik bileşiklerin yapı ve özelliklerini karakterize etmek kullanım alanlarının belirlenmesi için uygun yöntemleri bilir ve farklarını anlar. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Belirli bir tekniğin; diğer teknikler içindeki farklılığını bilir ve sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
3 | İnorganik bileşiklerini karakterizasyonunu yapar ve yapılan karakterizasyon analizlerini yorumlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnoragnik bileşiklerde yapısal özelliklerin önemi ve kullanım alanlarına etkisi | |
2 | Titreşim Spektroskopisi (Kızılötesi ve Raman) | |
3 | Çok çekirdekli çözelti fazı/katı faz NMR spektroskopisi | |
4 | UV-Vis spektroskopisi / Floresans Spektroskopisi | |
5 | X-ışını kristalografisi (XRD) | |
6 | X-ışını tabanlı spektroskopiler (XPS, EXAFS, EDXRF) | |
7 | Elektron Paramanyetik Rezonans (EPR, ESR) | |
8 | Manyetik Duyarlılık Analizi / Kütle spektroskopisi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Termal analiz yönremleri (TGA, DTA, DSC) | |
11 | Hesaplama tekniklerinin temelleri ve kullanımı, DFT (Yoğunluk fonksiyonel teorisi) | |
12 | Çözümlü Örnek Yapıların İncelenmesi (Ödev Tartışması-I) | |
13 | Çözümlü Örnek Yapıların İncelenmesi (Ödev Tartışması-II) | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesinin Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Solid State Chemisrty, A. Wold, K. Dwight, Springer-Science+ Business Media, B.V. 1993 2. InorganicStructural Chemistry, U. Müller, Wiley, 2007. 3. Inrganic Chemistry, C.E. Housecroft, A.G. Sharpe, Third Edition, Pearson Edu. Ltd. 2008. 4. Spectroscopy in Inrganic Chemistry, Ed. C.N.R. Rao, J. R. Ferraro, Academic Press Inc. Ltd. London. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Anorganik Kimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
8 | Anorganik Kimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnorganik/organometalik bileşiklerin yapı ve özelliklerini karakterize etmek kullanım alanlarının belirlenmesi için uygun yöntemleri bilir ve farklarını anlar. | ||||||||
2 | Belirli bir tekniğin; diğer teknikler içindeki farklılığını bilir ve sonuçlarını yorumlar. | ||||||||
3 | İnorganik bileşiklerini karakterizasyonunu yapar ve yapılan karakterizasyon analizlerini yorumlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |