Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşyeri Dizaynı ve Ergonomi | IKY 322 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. TUNCAY YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsanı ve onun yaşadığı,iş yaptığı çevrenin teknik anlamda tanınması ve analiz edilerek ergonomik yaklaşımlar geliştirilmesi; yeni uygulamaların çalışan ve iş çevresi için önemi konusunda farkındalık yaratılması ve uygulama pratikleri ile bunların desteklenmesidir. |
Dersin İçeriği | İnsan ve çevre özelliklerinin tanınması, ergonominin temel ilkeleri ve yaklaşımlar, insan makina sistemleri, iş ve işyeri organizasyonu, işyeri dizaynında temel ilke ve yaklaşımlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan sağlığı için ergonomik uygulamaların öneminin farkındadır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
2 | Bulunduğu ortamlar için ergonomik uygulama paratiklerine sahiptir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Estetik ve ergonomi temelli ii uygulama örneklerini ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Uluslararası standartlar ve ergonomiyi uyumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İnsan fizyolojisini tanır, fizyolojik yapıya uygun ergonomi temelli çözümler sunar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | İşyeri fiziksel çevresini tanır, ergonomik yaklaşımlar geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonomiye giriş ve tarihçe | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
2 | Ergonominin genel prensipleri | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
3 | İnsan makina sitemleri | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
4 | Ergonomik açıdan insan | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
5 | İnsan çalışması ve özellikleri | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
6 | İş organizasyonu | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
7 | Gürültü ve titreşim | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
8 | Isı, ışık, aydınlatma ve toz | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
9 | Gözler ve görsel sistem | "Visual ergonomics handbook" Jeffrey Anshel |
10 | İşyeri düzenlemesi I | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
11 | İşyeri düzenlemesi II | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
12 | Temel sağlık ilkeleri ve ergonomi | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
13 | Uluslararası ISO standartları ve ergonomi | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
14 | Uygulama çalışmaları ve değerlendirilmesi | Ergonomi Ekrem Özkul Sermet Anagün, "Ergonomics for beginners"Jan Dul Bernard A Weerdmeester, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | "Ergonomi" Bayram Ali SU, "Örgütsel Etkinlik ve Ergonomi" Serdar ÖGE, "Ergonomi Ne Neden Nasıl" Jan Daul Bernard Weered meester |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | ||||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | ||||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | ||||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | ||||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan sağlığı için ergonomik uygulamaların öneminin farkındadır | |||||||||
2 | Bulunduğu ortamlar için ergonomik uygulama paratiklerine sahiptir | |||||||||
3 | Estetik ve ergonomi temelli ii uygulama örneklerini ortaya koyar | |||||||||
4 | Uluslararası standartlar ve ergonomiyi uyumlar | |||||||||
5 | İnsan fizyolojisini tanır, fizyolojik yapıya uygun ergonomi temelli çözümler sunar | |||||||||
6 | İşyeri fiziksel çevresini tanır, ergonomik yaklaşımlar geliştirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |