Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Felsefesi | ILA 469 | 7 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | İlahiyat programında bulunan Felsefe Tarihi dersi bu ders için hazırlayıcı niteliktedir. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH KAYA, |
Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam felsefesi tarihi, İslam filozoflarını, fikirlerini öğrenmek mukayeseler yapmak. İslam felsefesinin doğuş ve gelişimine zemin hazırlayan şartlar hakkında bilgi edinmek. İslam felsefesinde tartışılan meselelerin günümüz ile ilişkisini kurabilmek. |
Dersin İçeriği | İslam felsefesi tarihini başlangıcından günümüze kadar sistematik bir şekilde incelemek. Belli başlı İslam filozoflarının temel görüşlerini tartışmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3´ünü açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Tercüme hareketlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bu hareketlerin amacını bilir. | Beyin Fırtınası, | |
6 | Tercümelerin etkisini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Felsefesi Kavramı | |
2 | Tasavvuf ve Felsefe | |
3 | Tercümeler Dönemi | |
4 | Tercümeler Dönemi | |
5 | İbn Râvendî, Ebubekir Râzî | |
6 | Fârâbî | |
7 | İhvan-ı Safâ | |
8 | İbn Sina | |
9 | İmam Gazzâlî | |
10 | İbn Bâcce, İbn Tufeyl | |
11 | İbn Rüşd | |
12 | Şihâbuddin Sühreverdî | |
13 | İbn Arabî | |
14 | İbn Haldun |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İlave Okumalar İçin: Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı y. Bayram Ali Çetinkaya,ed. İslam Felsefesi Tarihi 1-2. Ankara: Grafiker, 2012. İsmail Hakkı İzmirli, İslâm´da Felsefe Akımları. İstanbul, Kitabevi. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yayıncılık Macit Fahri, İslâm Felsefesi, Kelâmı ve Tasavvufuna Giriş, İstanbul: İnsan y. M. M. Şerif, Klasik İslam Filozofları, İnsan Yayınları |
Ders Kaynakları | Dersin Ana Kaynakları 1- Cüneyt Kaya, İslam Felsefesi Tarih ve Problemer, İstanbul: İSAM Yayınları 2- Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, İstanbul: Klasik Yayınları 3- İlgili TDV DİA Maddeleri
Yardımcı Kaynaklar 1. Kindî, Üzüntüden Kurtulma Yolları. Tr. Mustafa Çağrıcı. İstanbul: İFAV. 2. E. Razi, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz y. 3. Farabi, Medinetül Fadıla, MEB y., ve Vadi y. 4. Farabi, İhsaul Ulum, MEB y., ve Vadi y. 5. İbnSina, En-Necat : Felsefenin Temel Konuları, İstanbul : Kabalcı y. 6. İbn Sina, Şifa İlahiyat 1-2, İstanbul : Litera y. 7. İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, İstanbul : Litera y. 8. İhvan-ı Safa, Risaleler, İstanbul : Ayrıntı y. 9. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, İnsan yay. 10. Gazzali, Munkız mined-Dalal, MEB. y. 11. İbn Rüşd, Faslul Makal, Keşf, Dergah y. 12. İbn Rüşd, Tehafüt Tehafüt, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır. | |||||||||||||
2 | İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. | |||||||||||||
3 | İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3´ünü açıklayabilir | |||||||||||||
4 | Tercüme hareketlerini bilir. | |||||||||||||
5 | Bu hareketlerin amacını bilir. | |||||||||||||
6 | Tercümelerin etkisini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 1 | 1 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |