Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Kuramları ILT 201 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GÜZEL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE GÜL TOPRAK ÖKMEN, Doç.Dr. MEHMET GÜZEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı iletişim alanında ortaya çıkan teori, kuram ve modelleri kavramsal çerçevenin içinde ele almaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste temel iletişim modelleri sınıflandırılarak, modellerin tarihsel gelişimi, kitle iletişim araçlarının fonksiyonları, kitle iletişiminin kültürel ve toplumsal etkilerinin değerlendirilmesi ve etki teorileri gibi konular ele alınmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişim alanında geliştirilen kuram, yöntem ve modelleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kitle İletişiminin kültür ve topluma etkilerine yönelik bilgiye sahip olur. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 İletişim araçlarının toplumdaki yeri ve önemini açıklar. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 İletişim endüstrisinde yaşanan gelişmelerle kurmalar arasında bağ kurar Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuram Kavramı, Tanımı ve Önemi
2 İletişim, Kitle İletişimi ve Kitle İletişim Araştırmaları
3 Kitle İletişim Kuramlarına Giriş
4 Lasswell’in İletişim Modeli – Shannon ve Weaver’ın Matematiksel Kuramı
5 Denge Modelleri: Heider’in Denge Modeli, Newcomb’un ABX Denge Modeli - Festinger’in “Bilişsel Çelişki” Kuramı
6 Gerbner’in Genel İletişim Modeli - Riley ve Riley’in Sosyolojik İletişim Modeli
7 Osgood ve Schramm’ın Dairesel Modeli – Westley ve MacLean’in Aracılanmış İletişim Modeli
8 Schramm’ın Kitle İletişim Modeli - Maletzke’nin Kitle İletişim Süreci Modeli
9 Kitle İletişim Araçları ve Etki Çalışmaları
10 Gerbner’in Kültürel Göstergeler ve Ekme Modeli
11 McCombs ve Shaw’ın Gündem Belirleme Yaklaşımı
12 Katz’ın Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı
13 Rogers’ın Yeniliklerin Yayılması Kuramı
14 Neuman’ın Suskunluk Sarmalı Kuramı
Kaynaklar
Ders Notu

n

Ders Kaynakları

Alemdar, K. & Erdoğan ,  İ. (1998) Başlangıçten Günümüze İletişim Kuram ve Araştırmaları.Ankara:MY Yayınları

Yaylagül, L.(2016). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. İstanbul: Dipnot Yayınları

Güngör, N. (2011).İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi

Işık, M. (2008). Kitle İletişim Teorilerine Giriş. Konya:Eğitim Kitabevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanlık alanının gerektirdiği kuramları sıralar.
2 Kurum ve hedef kitleleri arasında köprü görevi görür.
3 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurarak topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder.
4 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etkili iletişimin unsurlarını sıralar.
5 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kampanyaları düzenler.
7 Medya ile ilişkileri düzenler ve medya planlaması yapar.
8 Yazılı ve görsel iletişimi ve araçlarını etkin olarak kullanarak ikna edici mesajlar oluşturur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 7 PÇ 8
1 İletişim alanında geliştirilen kuram, yöntem ve modelleri tanımlar.
2 Kitle İletişiminin kültür ve topluma etkilerine yönelik bilgiye sahip olur.
3 İletişim araçlarının toplumdaki yeri ve önemini açıklar.
4 İletişim endüstrisinde yaşanan gelişmelerle kurmalar arasında bağ kurar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Ara Sınav 1 15 15
Sözlü Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 4