Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim ve Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı MLY 616 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET EMİN ALTUNDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Uğur UYĞUN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim ve sağlık hizmetinin hangi özelliklere sahip olduğu ve bu hizmetlerin finansmanında devletin rolünün analiz edilmesidir

Dersin İçeriği

Eğitim ve sağlık hizmetlerinin özellikleri, üretilmesi ile devletin müdahalesi; Finansman yapılarının incelenmesi; Türkiye?de ve diğer ülkelerdeki eğitim ve sağlık hizmet yapıları karşılaştırılır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ve Sağlık hizmetlerinin özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim ve sağlık hizmetlerinin sunumunda devletin rolünü açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
3 Eğitim ve sağlık harcamalarının ekonomi içerisindeki yerini ve önemini öğrenir Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 eğitim ve sağlık harcamalarının finansman yöntemlerini tartışabilir. Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde eğitim ve sağlık hizmetinin finansman yapılarını analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Türkiye ve diğer ülkeleri kıyaslar Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim ve Sağlık Hizmetinin Özellikleri Kitaplardaki ilgili bölümler
2 Eğitim ve Sağlık Hizmetinin Sunumu ve Devletin rolü Kitaplardaki ilgili bölümler
3 Hizmet sunumunda Etkinlik ve Adalet Kitaplardaki ilgili bölümler
4 Beşeri Sermaye Yatırımı Olarak Eğitim Harcamaları Kitaplardaki ilgili bölümler
5 Eğitim Harcamalarında Maliyet ve Teknoloji Kitaplardaki ilgili bölümler
6 Eğitim Türleri İtibariyle Finansman Yöntemleri Kitaplardaki ilgili bölümler
7 Türkiye´de Yüksek Öğretim ve Finansmanı Kitaplardaki ilgili bölümler
8 Gelişmiş ve Gelişmekte Olan Ülkelerde Eğitim Harcamaları Kitaplardaki ilgili bölümler
9 Arasınav Kitaplardaki ilgili bölümler
10 Sağlık Harcamalarında Fayda-Maliyet Analizleri. Kitaplardaki ilgili bölümler
11 Sağlık Sigortası Uygulamaları Kitaplardaki ilgili bölümler
12 Sağlık Harcamalarının Finansmanı Kitaplardaki ilgili bölümler
13 Türkiye´de Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı Kitaplardaki ilgili bölümler
14 Türkiye ve diğer ülkeler Kitaplardaki ilgili bölümler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

OECD, Health at a Glance
OECD, Education at a Glance
Ayşegül Mutlu, A.Kadir Işık, 2005; Sağlık Ekonomisine Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olabilen X
8 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) X
9 Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
10 Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
11 Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
12 Teori ve pratik arasındaki ilişkiyi kavrayacak şekilde, mali konular ile ilgili bilgi birikimine sahip olur
13 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla kamu ekonomisi (özel ekonomisi ve kamu ekonomisi karşılaştırılması, piyasa ve devletin başarısızlığı, devlet müdahalesinin etkinliği ) hakkında tam bilgili olma
14 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma.
15 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla vergi teorisi ve politikası (vergi tekniği,vergi ve vergi benzeri gelirlerin kavranması, verginin hangi mal ve hizmetlerden neden alındığının kavranması, verginin taraflar üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi, vergi ahlakı, vergi psikolojisi, vergi kaçırma ve vergiden kaçınma kavramları) hakkında tam bilgili olma.
16 Teorik altyapıyı analiz edebilen ve grafiksel metotlarla maliye politikası (ekonomide kamu müdahalesi, iktisat ve politikası amaç ve araçlarının kavranması, para ve maliye politikalarının etkileşimi,kalkınma, bütçe, yapısal uyum, gelir dağılımı ile ekonomik dalgalanmalar ve güncel ekonomik olaylar ile maliye politikası arasındaki ilişki) hakkında tam bilgili olma
17 Vergilendirme süreciyle ilgili sahip olduğu teorik ve hukuki bilgileri kullanarak, vergi sistemlerinin işleyişini analiz edebilir ve farklı sistemlerin karşılaştırmasını yaparak yorumlayabilir.
18 Alanı ile ilgili konular arasındaki ilişkileri sayısal yöntemler kullanarak analiz edebilir ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirebilir.
19 Mali konularla ilgili bir problemi bireysel ya da grup çalışması eşliğinde derinlemesine ele alarak bilimsel bir yayın safhasına getirebilir.
20 Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma
21 Hem temel bilgisayar kullanımında (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az iki bilgisayar programının ( SPSS, Eviews) kullanımını tam olarak yapabilme.
22 Alanı ile ilgili edindiği bilgilerini kullanarak, mali ve iktisadi olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilir ve yorumlayabilir.
23 Kamu ekonomisi, Devlet borçları, Maliye Politikası, Türk Vergi Sistemi, Vergi Hukuku, Kalkınmada yapısal sorunlar ve devlet, Bütçe, Mali Sosyoloji, Vergi Psikolojisi, Eğitim ekonomisi, Sağlık Ekonomisi gibi kendilerinin seçtiği maliyenin alt dallarından üçünde uzmanlaşma.
24 Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma.
25 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, mali konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olan, başkalarınca oluşturulan fikirleri de tutarlı bir şekilde eleştirebilme.
26 Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma
27 Maliyenin sosyal bir disiplin olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel, psikolojik mesleki etik değerlerin bilincinde olma
28 Mali bakış açısına ihtiyaç duyulan alanlarda disiplinler arası akademik çalışmalara hazır olma
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 Eğitim ve Sağlık hizmetlerinin özelliklerini kavrar
2 Eğitim ve sağlık hizmetlerinin sunumunda devletin rolünü açıklar.
3 Eğitim ve sağlık harcamalarının ekonomi içerisindeki yerini ve önemini öğrenir
4 eğitim ve sağlık harcamalarının finansman yöntemlerini tartışabilir.
5 Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde eğitim ve sağlık hizmetinin finansman yapılarını analiz eder.
6 Türkiye ve diğer ülkeleri kıyaslar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
3. Performans Görevi (Seminer) 40
2. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6