Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Polimer Enjeksiyon Kalıp Tasarımı ve Simülasyonu | IMM 567 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN HAMDİ METE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Polimer ürünleri otomotivden oyuncak sektörüne kadar çok geniş bir kullanım alanına sahip olup, kokil kalıplama ve CAD/CAM/CAE teknolojilerinin yardımıyla neredeyse sonsuz geometrik şekillerde üretilebilmektedir. Bu derste bilgisayar destekli modelleme ve mühendislik (CAD/CAE) yöntemleri, endüstriyel deneyimlerle birleştirilerek öğrencilere bilgisayar destekli kalıplama ve analiz yeteneği kazandırılmış olacaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Polimer enjeksiyonu için kokil kalıplama prosesi. 2. Kalıplamada tasarım parametreleri 3. Bilgisayar destekli kalıp tasarım yazılımı (Pro/E Moldesign vb.) 4. Tekil ve çoklu kalıpların tasarımı 5. Uygulamalar 6. Kalıp enjeksiyon dolum simülasyonu (Mold Flow vb.) 7. Sonuçların ışığında ve kalıp geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Polimer enjeksiyon prosesini tanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Enjeksiyon kalıp tasarım programlarını kullanır. | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Enjeksiyon simülasyonlarını yapar. | Eğitsel Oyun, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Enjeksiyon kalıbını optimize eder. | Eğitsel Oyun, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Enjeksiyon işlemi için gerekli makine, teçhizat ve teknolojileri bilir. | Eğitsel Oyun, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Polimer enjeksiyon kalıplama prosesinin tanıtımı | |
2 | Popüler bir CAD/CAM programında referans ürün tasarım adımları | |
3 | Uygulamalar | |
4 | CAD/CAM programında montaj prosedürleri | |
5 | Uygulamalar | |
6 | Kalıp tasarım programının tanıtımı ve referans model transferi | |
7 | Vize | |
8 | Kalıplamada yolluk, itici, hava çıkışları ve dağıtıcı gibi kalıp içi unsurlara ilişkin özel komutlar | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Çok parçalı karmaşık kalıp tasarımları | |
11 | Enjeksiyon dolum analiz programının tanıtımı | |
12 | Uygulamalar | |
13 | Sonuçları kullanarak kalıp geliştirme | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Pro/E Moldesign Users Guide, Parametric Technology Corporation. 2. Injection mold design engineering, David O. Kazmer, Karl Hanser Verlag, ISBN-13:978-1-56990-417-6 3. Mold-Flow Design Guide, J. Shoemaker, Hanser Publishers, ISBN:-13:978-1-56990-403-9 4. Plastik ve Metal Kalıpçılık Teknikleri, S. Ataşimşek, Birsen Yayınevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Polimer enjeksiyon prosesini tanır. | ||||||
2 | Enjeksiyon kalıp tasarım programlarını kullanır. | ||||||
3 | Enjeksiyon simülasyonlarını yapar. | ||||||
4 | Enjeksiyon kalıbını optimize eder. | ||||||
5 | Enjeksiyon işlemi için gerekli makine, teçhizat ve teknolojileri bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |