Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Mimarisinde Süsleme, Bölgesel Üsluplar ve Etkileşim | SAN 621 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal Okumuş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam Mimarisinde süslemenin uygulama alanları, bölgesel üsluplar ve kültürler arası etkileşimin görsel malzeme eşliğinde öğrencilere aktarılması |
Dersin İçeriği | İslami dönemde süslemenin algılanış biçimi, uygulama alanları, İslam devletlerinde süslemede görülen etkileşimler ve bunun farklı kültürlere yansıması gözlemlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alanı ile ilgili literatüre hakim olur | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Bezeme türleri arasındaki kültürel bağlantıları saptar | Eğitsel Oyun, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Süsleme çeşitlerinin kronolojisini ve dönemlere göre üslup özelliklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
4 | Türk mimari bezeme sanatlarının gelişimini bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
5 | Karşılaştığı bir sanat eseri döneminin genel özellikleri içerisinde yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi | |
2 | Süslemenin Tanımı ve İslam’da Algılanış Biçimi | |
3 | İslam Sanatında Süslemenin Kullanım Alanları, Malzeme ve Teknik | |
4 | Emevi ve Abbasi Sanatlarında Süsleme | |
5 | Fatimi ve Büyük Selçuklu Sanatlarında Süsleme | |
6 | Erken Beylikler, Anadolu Selçuklu ve Beylikler Devri Sanatlarında Süsleme | |
7 | Memlük ve Endülüs Emevi Devletleri Sanatlarında Süsleme | |
8 | İlhanlı ve Timurlu Devri Sanatlarında Süsleme | |
9 | Sınav | |
10 | Safevi ve Osmanlı Devleti Sanatlarında Süsleme | |
11 | İslam Süsleme Sanatlarında Bölgesel Usluplar | |
12 | İslam Süsleme Sanatlarında Etkileşim | |
13 | İslam Süsleme Sanatlarının Farklı Kültürlere Yansıması | |
14 | Karşılaştırma ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı Tarihi, 1954. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | X | |||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alanı ile ilgili literatüre hakim olur | 5 | 5 | ||||||
2 | Bezeme türleri arasındaki kültürel bağlantıları saptar | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Süsleme çeşitlerinin kronolojisini ve dönemlere göre üslup özelliklerini bilir | ||||||||
4 | Türk mimari bezeme sanatlarının gelişimini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
5 | Karşılaştığı bir sanat eseri döneminin genel özellikleri içerisinde yorumlar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
6 | Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınav | 1 | 9 | 9 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |