Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Selçuklu Sanatında İkonografik Araştırmalar | SAN 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Selçuklu Sanatını değerlendirmek gerekli olan ikonografik çözümlemenin yapılabilmesi için bu coğrafyalarda üretilen eserlerin üslup ve teknikleri değişim, gelişim , geleneksellik bağlamında tartışılacak, ayrıca konu ile ilgili araştırmalar ve yayınlar üzerinde çalışılarak yeni araştırma konuları sunma becerisi kazandırılacaktır. |
Dersin İçeriği | İslamiyet sonrası Türk sanatında önemli bir yeri olan Selçuklu sanatı, İran, Maveraünnehir ve Horasan Coğrafyasına yayılmış olup, mimari ve süsleme sanatları açısından da Orta Asya ve Horasan geleneklerini Azerbaycan ve Doğu Anadolu üzerinden Anadolu’ya kadar ulaştırmış bir sanattır. Bu bağlamda Selçuklu sanatındaki eserlerin kaynakları ve eserlerdeki yorumların yüzyıllar içindeki değişimi ikonografik olarak irdelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili kaynakları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | Selçuklu resim sanatının gelişimini bilir | Soru-Cevap, Anlatım, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, | |
3 | Araştırma yöntemlerini etkili bir biçimde kullanır | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
4 | Kültürlerarası geçişlerde karşılaştırma yapar | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | İkonografik yorumlama yeteneği kazanır | Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | İkonografi ve İkonoloji alanında tez konusu önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Selçuklu Sanatının Kaynakları | |
2 | Yöntem ve Sorunları | |
3 | Sanat Tarihinin yeni alanları: İkonografi ve İkonolojinin ortaya çıkışı | |
4 | Selçuklu Dönemiyle ilgili birinci el kaynaklar | |
5 | Selçuklu mimarisiyle ilgili ikonografik yayınlar | |
6 | Selçuklu el sanatlarıyla ilgili İkonografik araştırmalar | |
7 | Resim, mimari ve taşınabilir nitelikteki el sanatı ürünlerindeki dinsel konulu sahneler | |
8 | İkonografik yorumlama | |
9 | Öğrenci Sunumları | |
10 | Simgesel anlam taşıyan motifler, bezemeler ve anlamların açıklanması | |
11 | Simgesel anlam taşıyan motifler, bezemeler ve anlamların açıklanması | |
12 | Müze ve koleksiyonlardan Örnekler | |
13 | Öğrenci Sunumları | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim Üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | MÜLAYİM, S, Değişimin Tanıkları, Ortaçağ Türk Sanatında Süsleme ve İkonografi, İstanbul, Kaknüs Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili kaynakları tanır | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Selçuklu resim sanatının gelişimini bilir | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Araştırma yöntemlerini etkili bir biçimde kullanır | 5 | 5 | 5 | |||||
4 | Kültürlerarası geçişlerde karşılaştırma yapar | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | İkonografik yorumlama yeteneği kazanır | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | İkonografi ve İkonoloji alanında tez konusu önerir | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |