Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk ve İslam Sanatında Simge Çözümlemeleri | SAN 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Gülsen TEZCAN KAYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk ve İslam sanatında ikonografi ve simge çözümlemelerini öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Türk ve İslam sanatında mimari, mimari süsleme ve el sanatlarında karşılaşılan kompozisyon, motif, figür, nesne, yazı gibi anlatımların simgesel anlamlarının çözümlenmesi, simgelerin kökeni, ait oldukları kültür yapısı, farklı coğrafya ve zamanlarda sürekliliği, tarihlendirme ve bölge belirlemede kullanım yöntemleri ele alınır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İkonografi ve simge arasındaki farkı kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
2 | Simgesel anlamlara göre gruplamalar yapar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Motif, figür ve nesnelerin simgesel anlamlarını çözümler | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
4 | Simgeleri yorumlayarak tarihlendirme ve bölge belirlemesi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
5 | Süsleme sanatlarında Türk kültürünün etkisini değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Araştırma projesi önerir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Göstergebilim, gösterge türleri | |
2 | Göstergebilim, gösterge türleri | |
3 | İkonografi ve simge kavramları | |
4 | İkonografi ve simge kavramları | |
5 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
6 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
7 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
8 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
9 | Sınav | |
10 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
11 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
12 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
13 | Sunum hazırlama | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, "Alevi Bektaşi Kültüründe "Kırkbudak" Üzerine", Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Sayı 40, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara 2006, s. 211-229, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İkonografi ve simge arasındaki farkı kavrar | ||||||||
2 | Simgesel anlamlara göre gruplamalar yapar | ||||||||
3 | Motif, figür ve nesnelerin simgesel anlamlarını çözümler | ||||||||
4 | Simgeleri yorumlayarak tarihlendirme ve bölge belirlemesi yapar. | ||||||||
5 | Süsleme sanatlarında Türk kültürünün etkisini değerlendirir | ||||||||
6 | Araştırma projesi önerir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |