Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Marmara Bölgesi Bizans Sanatı Araştırmaları | SAN 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Lisans programındaki Bizans Mimarisi dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Dr. Mert Ağaoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Marmara bölgesinde bulunan Bizans taşınmaz kültür varlıklarının dönem ve bölgesel özellikleri ile ayırd edebilme ve değerlendirebilme. Yüzey araştırmaları ile yeni örnekler kazandırma |
Dersin İçeriği | Marmara Bölgesi´nde gelişen Bizans Sanatı hakkında yapılan araştırmaların tetkiki. Bizans kültürünün bölge sanatına etkileri. Bizans anıtsal mimarisisinin başkent ve taşra üslupları içerisinde detaylı analizi. Çevre kültürlerin etkileri ve yansımalarının değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili literatür bilgisine hakim olur ve takip eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Tarihi olayların sanat üzerindeki etkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Malzeme ve teknik üzerinden Bizans mimarisinin gelişimini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
4 | Bölge coğrafyası içindeki Bizans sanatını tasnifleyip gelişimini analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
5 | Bizans Mimarisi ile çağdaş kültürlerin eserlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Konu ile ilgili bilimsel araştırma ve yazı hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Tanımlar, bölgesel araştırmalar ve yayınların kronolojisi | |
2 | Bizans kültürünün bölge içerisindeki gelişimi | |
3 | Bizans mimarisinde yapı tipleri, plan gelişimi | |
4 | Erken Bizans dönemi Dini mimari örneklerinde plan, cephe, taşıyıcı sistem ve örtü sistemi | |
5 | Orta Bizans dönemi Dini mimari örneklerinde plan, cephe, taşıyıcı sistem ve örtü sistemi | |
6 | Geç Bizans dönemi Dini mimari örneklerinde plan, cephe, taşıyıcı sistem ve örtü sistemi | |
7 | Mimari plastik ve mimari elemanlar; kapı, kemer, sütun, sütun başlıkları, mimariye bağımlı heykel ve rölyef | |
8 | Sivil mimari; Kaleler, kuleler, surlar, sarnıçlar, hipodrom, köprüler | |
9 | Sivil Mimari; Saraylar ve köşkler | |
10 | Mimari değerlendirme | |
11 | Mimari plastik; duvar resmi (fresk ve mozayık) | |
12 | Mimari plastik; taban döşemeleri (mozayık ve opussektila) | |
13 | Duvar örme tekniklerinde ve cephe özelliklerinde bölgesel ve kronolojik sorgulama | |
14 | Sunumlar ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | Grabar, A. (1936), Lempereur dans lart byzantin, Strassburg. ÇORUHLU TÜLİN,Çelebi Fevzi (2016). Anadolu ve kafkasya İlişkileri İçerisinde Ani Gürcü Kilisesindeki Müjde sahnesinin Yeri(10-13.yüzyıllar). XX.Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmalar Sempozyumu Bildirileri, 2, 863-876. (Tam Metin Bildiri/Sözlü Sunum)(Yayın No:3827972)
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili literatür bilgisine hakim olur ve takip eder | ||||||||
2 | Tarihi olayların sanat üzerindeki etkilerini kavrar | ||||||||
3 | Malzeme ve teknik üzerinden Bizans mimarisinin gelişimini yorumlar | ||||||||
4 | Bölge coğrafyası içindeki Bizans sanatını tasnifleyip gelişimini analiz eder | ||||||||
5 | Bizans Mimarisi ile çağdaş kültürlerin eserlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir | ||||||||
6 | Konu ile ilgili bilimsel araştırma ve yazı hazırlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |