Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaotik Sistemler ve Kaos Tabanlı Bilgi Güvenliği | MEK 636 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Kaotik Devreler ve Endüstriyel Uygulamaları Mühendislik Sistemlerinde Kaotik Olaylar |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AKİF AKGÜL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Doğrusal olmayan kaotik sistemlerin tanıtılması, analizlerinin yapılabilmesi, analog elektronik devre modellerinin tasarlanması, gerçeklenmesi ve kaos tabanlı bilgi güvenliği konusunda farklı uygulamalarının gösterilmesi açısından güncel bilim ve teknoloji içerisinde önem arz etmektedir. |
Dersin İçeriği | Kaotik sistemlere giriş, Bilgi güvenliği, Şifreleme bilimi, Veri gizleme, Kaotik sistemlerin dinamik analizleri, Kaotik sistemlerin modellenmesi ve devre gerçeklemeleri, Kaos tabanlı şifreleme ve veri gizleme yöntemleri, Doğrusal olmayan denklemler ile kaos tabanlı şifreleme, Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi (RSÜ) ve test işlemleri, RSÜ ile sinyal, metin, ses, resim, video gizleme uygulamaları, Kaos tabanlı veri gizleme uygulamaları, Farklı alanlarda kaos tabanlı bilgi güvenliği uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Pratikte kaotik davranışların kullanımını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Bilgi güvenliği konusunda kaotik sistemlerin kullanımının önemini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kaotik sistemlerin modellenmesi ve elektronik devre gerçeklemelerini öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve kapsamı | |
2 | Kaos ve kaotik sistemlere giriş | |
3 | Kaotik sistemler için dinamik analizler | |
4 | Kaotik sistemler için dinamik analizler | |
5 | Kaotik sistemlerin modellenmesi ve fiziksel gerçeklemeleri | |
6 | Şifreleme bilimi | |
7 | Veri Gizleme | |
8 | Şifreleme ve veri gizleme yöntemleri | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi | |
11 | Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi, rasgelelik testleri | |
12 | Kaos tabanlı şifreleme uygulamaları | |
13 | Kaos tabanlı şifreleme uygulamaları | |
14 | Kaos tabanlı veri gizleme uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kocarev, Ljupco, Lian, Shiguo (Eds.) “Chaos-based Cryptography Theory, Algorithms and Applications”, 2011. James Gleick, “Kaos”, 2016. Matlab Simulink User’s Guide. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pratikte kaotik davranışların kullanımını öğrenmek | ||||||
2 | Bilgi güvenliği konusunda kaotik sistemlerin kullanımının önemini kavramak | ||||||
3 | Kaotik sistemlerin modellenmesi ve elektronik devre gerçeklemelerini öğrenmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |