Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kaotik Sistemler ve Kaos Tabanlı Bilgi Güvenliği MEK 636 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Kaotik Devreler ve Endüstriyel Uygulamaları

Mühendislik Sistemlerinde Kaotik Olaylar

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AKİF AKGÜL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Doğrusal olmayan kaotik sistemlerin tanıtılması, analizlerinin yapılabilmesi, analog elektronik devre modellerinin tasarlanması, gerçeklenmesi ve kaos tabanlı bilgi güvenliği konusunda farklı uygulamalarının gösterilmesi açısından güncel bilim ve teknoloji içerisinde önem arz etmektedir.

Dersin İçeriği

Kaotik sistemlere giriş, Bilgi güvenliği, Şifreleme bilimi, Veri gizleme, Kaotik sistemlerin dinamik analizleri, Kaotik sistemlerin modellenmesi ve devre gerçeklemeleri, Kaos tabanlı şifreleme ve veri gizleme yöntemleri, Doğrusal olmayan denklemler ile kaos tabanlı şifreleme, Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi (RSÜ) ve test işlemleri, RSÜ ile sinyal, metin, ses, resim, video gizleme uygulamaları, Kaos tabanlı veri gizleme uygulamaları, Farklı alanlarda kaos tabanlı bilgi güvenliği uygulamaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Pratikte kaotik davranışların kullanımını öğrenmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Bilgi güvenliği konusunda kaotik sistemlerin kullanımının önemini kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Kaotik sistemlerin modellenmesi ve elektronik devre gerçeklemelerini öğrenmek Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve kapsamı
2 Kaos ve kaotik sistemlere giriş
3 Kaotik sistemler için dinamik analizler
4 Kaotik sistemler için dinamik analizler
5 Kaotik sistemlerin modellenmesi ve fiziksel gerçeklemeleri
6 Şifreleme bilimi
7 Veri Gizleme
8 Şifreleme ve veri gizleme yöntemleri
9 Vize Sınavı
10 Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi
11 Kaos tabanlı rasgele sayı üretimi, rasgelelik testleri
12 Kaos tabanlı şifreleme uygulamaları
13 Kaos tabanlı şifreleme uygulamaları
14 Kaos tabanlı veri gizleme uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kocarev, Ljupco, Lian, Shiguo (Eds.) “Chaos-based Cryptography Theory, Algorithms and Applications”, 2011.

James Gleick, “Kaos”, 2016.

Matlab Simulink User’s Guide.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Pratikte kaotik davranışların kullanımını öğrenmek
2 Bilgi güvenliği konusunda kaotik sistemlerin kullanımının önemini kavramak
3 Kaotik sistemlerin modellenmesi ve elektronik devre gerçeklemelerini öğrenmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 40 40
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6