Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Üreme Endokrinolojisi | HMS 531 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Üreme sistemi endokrinolojisini ve üreme sistemi hormonlarının etki mekanizmalarını bilmeyi, normalden sapma durumlarında ortaya çıkabilecek sorunları anlamayı ve bunlara yönelik hemşirelik müdahalelerini yapabilmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders, kadın ve erkeğin üreme sistemini, hormonal etkileşimi, fertilizasyon ve gebeliği, üreme endokrinolojisinin neden olduğu kadın sağlığı sorunlarını ve bunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarıı kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kadın ve erkek üreme sisteminin fizyolojisini ve fonksiyonlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Fertilizasyonu, gebelik fizyolojisini ve annenin gebelikte yaşadığı fizyolojik değişiklikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Doğum eyleminin fizyolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Gebelikte sistemik hastalıkları bilir ve fizyopatolojisini açıklar. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Kadın üreme sağlığına ilişkin sık rastlanan sorunların fizyopatolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın Üreme Sistemi Hormonları ve Menstrual Siklus, Oogenezis | Literatür taraması |
2 | Erkek Üreme Sistemi Hormonları ve Spermatogenezis | Literatür taraması |
3 | Gebeliğin Oluşumu / Sürdürülmesi ve Doğumda Hormonal Kontrol | Literatür taraması |
4 | Doğumun Fizyolojisi, Hormonlar ve Doğum Eylemi | Literatür taraması |
5 | Gestasyonel Diyabet | Literatür taraması |
6 | Gestasyonel Hipertansiyon/ Preeklampsi/Eklampsi | Literatür taraması |
7 | HELLP Sendromu | Literatür taraması |
8 | Normal ve Anormal Puberte | Literatür taraması |
9 | Premenstrual Sendrom, Dismenore, Anovulasyon ve Premenstrual Sendrom, Dismenore ve Anovulasyon | Literatür taraması |
10 | Hirşutizm, PCOS | Literatür taraması |
11 | Kadın ve Erkek İnfertilitesinin Değerlendirilmesi ve Tedavi Yöntemleri | Literatür taraması |
12 | İnfertilitede Kanıt Temelli Uygulamalar | Literatür taraması |
13 | Menopoz | Literatür taraması |
14 | Menopozda Kanıt Temelli uygulamalar | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. Aktaş S. (2018). Gebeliğin Erken Dönemindeki Obstetrik Riskler, Fetal Anomaliler ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Modern Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara.
3. Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4. Demir C., Küçükgöz Güleç Ü. (2014). Oxorn-Foote Eylem ve Doğum, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
5. Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Taşkın L. (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
7. Okumuş H., Mete S. (2009). Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul.
8. DeSevo, M. (2009). Maternal and Newborn Success, Davis's Success Series, F.A.Davis Company, Philadelphia.
9. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
10. Davidson M., London M., Ladeig P. (2008). Maternal-Newborn Nursing Women’s Health Across the Lifespan, Pearson Education Ltd., Eighth Edition.
11. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2008 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara.
12. Arslan H., Yiğit F., Ekşi Z. (2007). Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası, Bedray Yayıncılık, İstanbul.
13. Ladewing, P. A. W., London, M., Davidson, M. R. (2006). Contemporary Maternal-Newborn Nursing Care, Sixth Edition, Pearson Education Ltd., New Jersey.
14. Günalp S., Tuncer S. (2004). Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi, Pelikan Yayınları, Ankara.
15. Bourgeosis F., Paola A., Daniel S. (2002). Obstetrik ve Jinekolojik Hatırlatmalar, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
16. Martin L., Pernoll M.D. (2001). Obstetrik & Jinekolojik Teşhis/Tedavi, Çağdaş Yayınları, Ankara.
17. http://www.who.int/topics/
18. http://www.acog.org/
19. http://www.figo.org/
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kadın ve erkek üreme sisteminin fizyolojisini ve fonksiyonlarını bilir. | |||||||||||||||
2 | Fertilizasyonu, gebelik fizyolojisini ve annenin gebelikte yaşadığı fizyolojik değişiklikleri açıklar. | |||||||||||||||
3 | Doğum eyleminin fizyolojisini açıklar. | |||||||||||||||
4 | Gebelikte sistemik hastalıkları bilir ve fizyopatolojisini açıklar. | |||||||||||||||
5 | Kadın üreme sağlığına ilişkin sık rastlanan sorunların fizyopatolojisini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |