Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği I | HMS 527 | 0 | 2 + 6 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği yüksek lisans programının amacı; Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği alanında temel bilimsel bilgilere sahip, bu alanda bakım ve uygulamaya yönelik en son bilimsel gelişmeleri takip edebilen, bu çalışmaları yorumlayabilen ve kanıta dayalı tıp uygulamalarını hasta bakımına aktarabilen, uygulamalarında kritik düşünme ve problem çözme becerilerini kullanabilen, alanıyla ilgili araştırmalar yapabilen, eğitim ve öğretim materyallerini etkin bir şekilde kullanabilen, profesyonel hemşirelik için liderlik yapabilen, dünya standartlarında uzman hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği alanında temel kavramları ve bilimsel bilgileri, kadın sağlığına ilişkin yasaları, kadın sağlığını gösteren ölçütleri, gebelik ve bakım, toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığının geliştirilmesine yönelik uygulamaları ve hemşirelik bakımına ilişkin becerilerin kazandırılmasını kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliğinin tarihçesi, temel prensipleri ve sorumluluklarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Cinsel sağlık ve üreme sağlığı ile ilgili etik ve yasal konuları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Ülkemizde ve dünyada kadın sağlığını gösteren sağlık ölçütlerini karşılaştırarak yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Aile kavramının kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği açısından önemini bilir ve kadının aile birimindeki rol ve sorumlulukları doğrultusunda üreme sağlığı için önemini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Ailenin yaşadığı döneme bağlı krizi tanımlayabilir ve doğru uygulamalarla aileye danışmanlık yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği alanına özgü kanıta dayalı uygulamaları bilir ve uygular. | Gösterip Yaptırma, | |
7 | Kadın ve erkek üreme sisteminin anatomik, fizyolojik yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Fertilizasyonu, gebelik fizyolojisini ve annenin gebelikte yaşadığı fizyolojik değişiklikleri kavrar ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Doğum öncesi dönemdeki kadını psikososyal ve fiziksel anlamda değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
10 | Doğum öncesi bakımda hemşireliğin önemini ve ülkemizde, yurt dışındaki uygulamaları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
11 | Prenetal tanıya yönelik danışmanlık ve genetik danışmanlık verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
12 | Normal ve anormal cinsiyet gelişimi, toplumsal cinsiyetin kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği için önemini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
13 | Problem çözme yöntemlerini ve kritik düşünme becerilerini kullanarak kadın hastalıkları ve doğum hemşireliğine ait uygulamaları planlar ve yürütür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliğinin Felsefesi a) Tarihçe b) Temel Prensipler c) Genişleyen Rolü ve Buna Katkıda Bulunan Gelişmeler | Literatür taraması |
2 | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliğinde Yasal Durumlar Kadın Sağlığında Özel Etik Durumla | Literatür taraması |
3 | Gebelikte Kanıt Temelli Uygulamalar | Literatür taraması |
4 | Kadın Sağlığını Gösteren Sağlık Ölçütleri Dünya ve Ülkemizdeki Durum | Literatür taraması |
5 | Bir Ünite Olarak Aile a) Tanımı b) Ailenin Fonksiyonları c) Aile ve Kriz (Gelişimsel ve Durumsal) d) Bebek Bekleyen Aile ve Hemşirenin Rolü | Literatür taraması |
6 | Kadın Sağlığı Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Uygulamalar | Literatür taraması |
7 | Kadın Üreme Sisteminin Anatomisi-Fizyolojisi | Literatür taraması |
8 | Erkek Üreme Sisteminin Anatomisi-Fizyolojisi | Literatür taraması |
9 | Gebeliğin Oluşumu ve Fetal Gelişim Kromozomlar, Hücre Bölünmesi, Gametogenezis, Fertilizasyon | Literatür taraması |
10 | Gebelikte Meydana Gelen Değişiklikler ve Bakım | Literatür taraması |
11 | Doğum Öncesi Bakım | Literatür taraması |
12 | Aynı Konuya Devam | Literatür taraması |
13 | Fetal Sağlığı Değerlendirme, Genetik Danışmanlık, Prenatal Tanı Yöntemleri | Literatür taraması |
14 | Normal ve Anormal Cinsiyet Gelişimi (Fizyolojik, Psikolojik) a) Toplumsal Cinsiyet b) Kadın Olarak İnsan c) Kadının Statüsü ve Sağlığı Arasındaki İlişki | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. Aktaş S. (2018). Gebeliğin Erken Dönemindeki Obstetrik Riskler, Fetal Anomaliler ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Modern Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara.
3. Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4. Demir C., Küçükgöz Güleç Ü. (2014). Oxorn-Foote Eylem ve Doğum, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
5. Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Taşkın L. (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
7. Okumuş H., Mete S. (2009). Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul.
8. DeSevo, M. (2009). Maternal and Newborn Success, Davis's Success Series, F.A.Davis Company, Philadelphia.
9. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
10. Davidson M., London M., Ladeig P. (2008). Maternal-Newborn Nursing Women’s Health Across the Lifespan, Pearson Education Ltd., Eighth Edition.
11. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2008 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara.
12. Arslan H., Yiğit F., Ekşi Z. (2007). Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası, Bedray Yayıncılık, İstanbul.
13. Ladewing, P. A. W., London, M., Davidson, M. R. (2006). Contemporary Maternal-Newborn Nursing Care, Sixth Edition, Pearson Education Ltd., New Jersey.
14. Günalp S., Tuncer S. (2004). Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi, Pelikan Yayınları, Ankara.
15. Bourgeosis F., Paola A., Daniel S. (2002). Obstetrik ve Jinekolojik Hatırlatmalar, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
16. Martin L., Pernoll M.D. (2001). Obstetrik & Jinekolojik Teşhis/Tedavi, Çağdaş Yayınları, Ankara.
17. http://www.who.int/topics/
18. http://www.acog.org/
19. http://www.figo.org/
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliğinin tarihçesi, temel prensipleri ve sorumluluklarını bilir. | |||||||||||||||
2 | Cinsel sağlık ve üreme sağlığı ile ilgili etik ve yasal konuları bilir. | |||||||||||||||
3 | Ülkemizde ve dünyada kadın sağlığını gösteren sağlık ölçütlerini karşılaştırarak yorumlar. | |||||||||||||||
4 | Aile kavramının kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği açısından önemini bilir ve kadının aile birimindeki rol ve sorumlulukları doğrultusunda üreme sağlığı için önemini tanımlar. | |||||||||||||||
5 | Ailenin yaşadığı döneme bağlı krizi tanımlayabilir ve doğru uygulamalarla aileye danışmanlık yapar. | |||||||||||||||
6 | Kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği alanına özgü kanıta dayalı uygulamaları bilir ve uygular. | |||||||||||||||
7 | Kadın ve erkek üreme sisteminin anatomik, fizyolojik yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |||||||||||||||
8 | Fertilizasyonu, gebelik fizyolojisini ve annenin gebelikte yaşadığı fizyolojik değişiklikleri kavrar ve açıklar. | |||||||||||||||
9 | Doğum öncesi dönemdeki kadını psikososyal ve fiziksel anlamda değerlendirir. | |||||||||||||||
10 | Doğum öncesi bakımda hemşireliğin önemini ve ülkemizde, yurt dışındaki uygulamaları açıklar. | |||||||||||||||
11 | Prenetal tanıya yönelik danışmanlık ve genetik danışmanlık verir. | |||||||||||||||
12 | Normal ve anormal cinsiyet gelişimi, toplumsal cinsiyetin kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği için önemini bilir | |||||||||||||||
13 | Problem çözme yöntemlerini ve kritik düşünme becerilerini kullanarak kadın hastalıkları ve doğum hemşireliğine ait uygulamaları planlar ve yürütür. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 6 | 96 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |