Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik | HMS 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÜNAL ERKORKMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu derste, bilimsel araştırmaların planlanması, uygulanması, denetlenmesi ve verilerin analiz yöntemleri ile bilimsel rapor, makale ve tez yazımı tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Biyoistatistik temel kavramları Araştırma Yöntemleri ve Düzenleri Veri Toplama Yöntemleri Paket Programlara Veri Girişi Tanımlayıcı İstatistiklerin Hesaplanması Tablo ve Grafik Hazırlama Örnekleme Hipotez kavramı ve Hipotez Testleri Ki-Kare Testleri Tek, iki ve k Örneklem Hipotez Testleri Korelasyon ve Regresyon Analizleri Geçerlik ve Güvenirlik Analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Araştırma planlaması yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Araştırma konusu seçebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Klasik ve güncel kaynakların tarayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Bilimsel yazı kritiği yapar, bilimsel makale okuma prensiplerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Araştırma yerini, zamanı, amaçları, problemleri, değişkenleri belirleyebilir ve hipotezleri formüle edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | IMRAD kuralını, APA, ve Tubitak yazım stillerine göre araştırma makalesi alt bölümlerinin standart içeriklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
7 | Araştırmada örneklem seçimi, güç analizi ve örnek hacmi hesaplamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
8 | Veri özetleme ve sunum tekniklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
9 | Araştırma plan, proje ve protokolünü hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
10 | Veri toplama ve depolama formlarını hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Plot araştırma yapabilir, kontrol sonrası esas araştırmayı uygulamaya koyabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
12 | Araştırma verileri toplandıktan sonra SPSS?e giriş yapabilir, basit istatistikleri yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
13 | Bilimsel yazı yazım kurallarına göre araştırma makalesi yazabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | |
14 | Genel etik kurallar ve araştırma etiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Araştırma Planlaması, | |
2 | Araştırma Konusu Seçimi | |
3 | Klasik ve Güncel Kaynakların Taranması | |
4 | Bilimsel Yazı kritiği, Bilimsel makale okuma prensipleri | |
5 | Araştırma yerinin zamanının toplumunun, amaçlarının, Problemlerinin, değişkenlerinin belirlenmesi ve hipotezlerin formüle edilmesi | |
6 | IMRAD Kuralı, APA ve TUBİTAK yazım stiline göre Araştırma makalesi alt bölümlerinin standart içerikleri | |
7 | Araştırma Toplumu ve Örnek seçimi, Güç analizi ve örnek hacmi hesaplamaları ve örnekleme yöntemleri | |
8 | Veri özetleme ve sunum teknikleri (Text, Tablo, Grafik, istatistikler ve Karma) | |
9 | Araştırma plan, Proje ve Protokolünün hazırlanması | |
10 | Veri toplama ve depolama formlarının ve stillerinin hazırlanması | |
11 | Plot araştırma uygulaması araştırma koşullarını kontrol etme ve esas uygulama için hazırlıklar ve esas araştırmanın uygulamaya konması | |
12 | Araştırma verilerin toplanması, SPSS?e girişi, Kontrol işlemlerinin yapılması, SPSS istatistik Prosedürleri yardımı ile verilerin analizi ve test sonuçlarına göre karar verilmesi | |
13 | Örnek bir araştırma Uygulaması yapılması Bilimsel yazı yazım kurallarına göre bu araştırmanın makalesinin yazılması (APA 6.0 ve TUBİTAK) | |
14 | Genel Etik kurallar ve Araştırma Etiği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Alpar R, Uygulamalı İstatistik, Detay Yayıncılık, Ankara, 2012. Özdamar, K. SPSS Ile Biyoistatistik, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi II, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nisan Kitabevi, 2013 Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V.: Biyoistatistik, Hacettepe Üniv., Hatiboğlu Yayıncılık, 2012 Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | ||||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | ||||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | ||||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | ||||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | ||||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | ||||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | ||||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | ||||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Araştırma planlaması yapabilir | |||||||||||||||
2 | Araştırma konusu seçebilir | |||||||||||||||
3 | Klasik ve güncel kaynakların tarayabilir | |||||||||||||||
4 | Bilimsel yazı kritiği yapar, bilimsel makale okuma prensiplerini bilir | |||||||||||||||
5 | Araştırma yerini, zamanı, amaçları, problemleri, değişkenleri belirleyebilir ve hipotezleri formüle edebilir | |||||||||||||||
6 | IMRAD kuralını, APA, ve Tubitak yazım stillerine göre araştırma makalesi alt bölümlerinin standart içeriklerini bilir | |||||||||||||||
7 | Araştırmada örneklem seçimi, güç analizi ve örnek hacmi hesaplamalarını bilir. | |||||||||||||||
8 | Veri özetleme ve sunum tekniklerini bilir | |||||||||||||||
9 | Araştırma plan, proje ve protokolünü hazırlar | |||||||||||||||
10 | Veri toplama ve depolama formlarını hazırlar | |||||||||||||||
11 | Plot araştırma yapabilir, kontrol sonrası esas araştırmayı uygulamaya koyabilir | |||||||||||||||
12 | Araştırma verileri toplandıktan sonra SPSS?e giriş yapabilir, basit istatistikleri yapabilir. | |||||||||||||||
13 | Bilimsel yazı yazım kurallarına göre araştırma makalesi yazabilir. | |||||||||||||||
14 | Genel etik kurallar ve araştırma etiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |