Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hemşirelik Bakımı HMS 542 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Araş. Görv. Ramazan Bozkurt

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, öğrencinin bakım kavramını, bileşenlerini ve bakım aktivitelerinin değişim sürecini kavraması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders, bakım kavramını, bileşenlerini ve bakım aktivitelerinin değişim sürecini içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bakım ve hemşirelik bakımı kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Hemşirelik bakımının bileşenlerini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Hemşirelik bakımının tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Bakımı etkileyen faktörleri açıklar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Bakım etiği kavramını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Hemşirelik bakım aktivitelerini eleştirel bakış açısıyla inceler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
7 Hemşirelik uygulamalarına ilişkin yenilikleri takip eder Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bakım Kavramı
2 Bakım Kavramı
3 Hemşirelik Bakımı Kavramı
4 Hemşirelik Bakımı Bileşenleri
5 Hemşirelik Bakımının Tarihsel Gelişimi
6 Hemşirelik Bakımını Etkileyen Faktörler
7 Hemşirelik Bakımını Etkileyen Faktörler
8 Bakım Etiği
9 Hemşirelik Bakım Aktiviteleri
10 Hemşirelik Bakım Aktiviteleri
11 Hemşirelik Bakım Aktiviteleri
12 Bakım Uygulamalarına İlişkin Yenilikler
13 Bakım Uygulamalarına İlişkin Yenilikler
14 Bakım Uygulamalarına İlişkin Yenilikler
Kaynaklar
Ders Notu

Fry S.T. (2006) Case Studies in Nursing Ethics. Third Edition. Jones andbartlett Publeshers. UK.
Perry A.G., Potter P.A. (2006) Clinical Nursing Skills Techniques. 6th edition. Elseiver, st. Louis Missouri, USA.
Chitty K.K. (2005) Professional Nursing Concepts & Challenges. Fourth Edition. Elsevier Saunders, USA.

Potter A.P., Perry A.G. (2005) Fundamentals of Nursing, 6th ed, Elsevier Mosby, USA.

Reed P.G., Shearer N.C., Nicali L.H. (2004) Perspectives on Nursing Theory. Lippıncott Wilklıams & Wılkıns. Fourty Edition. Philadelphia.
Tschudin V. (2003) Ethics in Nursing The Caring Relationship. Third Edition. Elsevier Limited. USA.
Ulusoy M.F., Uçar H. (2002) Araştırma Etiği, 1. Basım. 72 Tasarım Ltd. Şti., Ankara.
Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul.
Velioğlu P. (1999) Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset Maatbası. İstanbul.

Ders Kaynakları

Fry S.T. (2006) Case Studies in Nursing Ethics. Third Edition. Jones andbartlett Publeshers. UK.
Perry A.G., Potter P.A. (2006) Clinical Nursing Skills Techniques. 6th edition. Elseiver, st. Louis Missouri, USA.
Chitty K.K. (2005) Professional Nursing Concepts & Challenges. Fourth Edition. Elsevier Saunders, USA.

Potter A.P., Perry A.G. (2005) Fundamentals of Nursing, 6th ed, Elsevier Mosby, USA.

Reed P.G., Shearer N.C., Nicali L.H. (2004) Perspectives on Nursing Theory. Lippıncott Wilklıams & Wılkıns. Fourty Edition. Philadelphia.
Tschudin V. (2003) Ethics in Nursing The Caring Relationship. Third Edition. Elsevier Limited. USA.
Ulusoy M.F., Uçar H. (2002) Araştırma Etiği, 1. Basım. 72 Tasarım Ltd. Şti., Ankara.
Fry S.F. (2000) Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çev: Bağ B. ICN Yayınları, Bakanlar Matbaacılık, Aktif Yayınevi, İstanbul.
Velioğlu P. (1999) Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset Maatbası. İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar X
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır X
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir X
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır X
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir X
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır X
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir X
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir X
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar X
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır X
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır X
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bakım ve hemşirelik bakımı kavramlarını tanımlar.
2 Hemşirelik bakımının bileşenlerini açıklar.
3 Hemşirelik bakımının tarihsel gelişimini açıklar.
4 Bakımı etkileyen faktörleri açıklar,
5 Bakım etiği kavramını açıklar
6 Hemşirelik bakım aktivitelerini eleştirel bakış açısıyla inceler
7 Hemşirelik uygulamalarına ilişkin yenilikleri takip eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6