Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İç Hastalıkları Hemşireliği I | HMS 505 | 0 | 2 + 6 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İç hastalıkları ve bakımı konusunda ileri bilgi ve beceri sahibi olma, hastadaki sorunları saptayabilme, planlama, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak ve eğitimci-araştırmacı rolünü geliştirmek. |
Dersin İçeriği | İç hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları öğrendikten sonra, hasta bakımının sağlanması ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli teorik ve pratik yaklaşımların derste ve hastanede kazandırılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Akut ve kronik hastalık durumunda hastanın bakım gereksinimlerini doğru ve etkin şekilde saptar. Kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri açıklar, bakım gereksinimlerini gerçekleştirir. | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Ağrısı olan hastayı değerlendirir ve etkin kanıta dayalı bir hemşirelik bakımı uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Yaşlılık süreci ve yaşlanma teorilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Yaşlılıkta sık görülen hastalıkları tanır. Yaşlı hastaya özgü hemşirelik bakımı verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
7 | Kronik hastalıkları etkin şekilde yönetir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, | |
8 | Tamamlayıcı ve alternatif terapileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Solunum sistemi hastalıklarını tanımlar, bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
10 | Kalp ve damar hastalıklarını tanımlar, bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Bakımında Biyolojik ve Psikolojik Kavramlar: Kronik durumlar, Sağlık, hastalık, çevre, insan, sosyal destek, duyusal yoksunluk, kritik düşünme, yaşam kalitesi ve öz-bakım gücü, transkültürel hemşirelik | |
2 | Sağlık Bakımında Biyolojik ve Psikolojik Kavramlar: Kronik durumlar, Sağlık, hastalık, çevre, insan, sosyal destek, duyusal yoksunluk, kritik düşünme, yaşam kalitesi ve öz-bakım gücü, transkültürel hemşirelik | |
3 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Homeostazis, Stres ve adaptasyon | |
4 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Sıvı elektrolit dengesi ve dengesizlikleri, Asit baz dengesi ve dengesizlikleri | |
5 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Şok ve hemşirelik bakımı | |
6 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Ağrı ve hemşirelik bakımı | |
7 | Yaşlılık süreci ve etkileri | |
8 | Yaşlılık ve sık karşılaşılan hastalıklar | |
9 | Kronik hastalıkların önemi ve yönetimi | |
10 | Tamamlayıcı ve alternatif tedaviler | |
11 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
12 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
13 | Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
14 | Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. -Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007. -Guyton AC. Guyton Tıbbi Fizyoloji . Çavuşoğlu H, Yeğen BÇ (Çev eds). Nobel Tıp Kitavbevl, İstanbul, 2007. -Andreoli TE, Carpenter CJ. Cecil Essentials of Medicine Türkçe. Mıstık S (Çev ed). Nobel tıp Kitabevi, İstanbul, 2008 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Akut ve kronik hastalık durumunda hastanın bakım gereksinimlerini doğru ve etkin şekilde saptar. Kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygular. | |||||||||||||||
3 | Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri açıklar, bakım gereksinimlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
4 | Ağrısı olan hastayı değerlendirir ve etkin kanıta dayalı bir hemşirelik bakımı uygular. | |||||||||||||||
5 | Yaşlılık süreci ve yaşlanma teorilerini açıklar. | |||||||||||||||
6 | Yaşlılıkta sık görülen hastalıkları tanır. Yaşlı hastaya özgü hemşirelik bakımı verir. | |||||||||||||||
7 | Kronik hastalıkları etkin şekilde yönetir. | |||||||||||||||
8 | Tamamlayıcı ve alternatif terapileri açıklar. | |||||||||||||||
9 | Solunum sistemi hastalıklarını tanımlar, bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. | |||||||||||||||
10 | Kalp ve damar hastalıklarını tanımlar, bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |