Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslami Türk Edebiyatının Teşekkülü | ITS 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslâmî Dönem Türk Edebiyatı´nın Karahanlı ve Selçuklu dönemi eserleri üzerinden kavranması |
Dersin İçeriği | Karahanlı ve Selçuklu dönemindeki ilk ve önemli eserlerin dil, muhteva açısından incelenmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje, | |
5 | Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Öncesi Türk Edebiyatı´nda Din ve Edebiyat İlişkisi ?Şamanizm ve Budizm´in sözlü gelenekteki rolü- | |
2 | Türklerin İslamiyet´i Kabulünün Edebiyatı Dönüştürmesi: Karahanlı Devri Türk Edebiyatı´nın Temel Özellikleri | |
3 | Yûsuf Hâs Hâcib´in eseri Kutadgu Bilig´in Dil ve Muhteva Yönünden İncelemesi | |
4 | Edebiyat ve Folklor Açısından Divânu Lugati´t-Türk | |
5 | Din, Ahlâk ve Edebiyat Yönünden Atabetü´l-Hakâyık | |
6 | Alp-eren Geleneği ve Ahmed-i Yesevi´nin Hikmetler´i | |
7 | İslâmî Türk Edebiyatı´nın Anadolu´daki Teşekkülü (Selçuklu Devri Türk Edebiyatı Genel Özellikleri) | |
8 | Edebiyat-Tasavvuf İlişkisi Açısından Makâlât | |
9 | Dil ve Muhteva Yönünden Mesnevî-i Ma´nevî | |
10 | Din-Edebiyat Bağlamında Mevlana´nın Rubâîler´i | |
11 | Edebî Sanatlar Bağlamında Divân-ı Kebîr | |
12 | Dil ve Anlam Açısından Yûnus Emre Divânı | |
13 | Din-Edebiyat Açısından Risâletü´n-Nushiyye | |
14 | Çıktım Erik Dalına Şiirinin Şerhleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Reşit Rahmeti Arat (1951), Atabetü´l-Hakâyık, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 |
2 | Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
3 | Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
4 | Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 |
5 | Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
6 | Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. | 2 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |