Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslami Türk Edebiyatının Teşekkülü ITS 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Prof.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslâmî Dönem Türk Edebiyatı´nın Karahanlı ve Selçuklu dönemi eserleri üzerinden kavranması

Dersin İçeriği

Karahanlı ve Selçuklu dönemindeki ilk ve önemli eserlerin dil, muhteva açısından incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje,
5 Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Öncesi Türk Edebiyatı´nda Din ve Edebiyat İlişkisi ?Şamanizm ve Budizm´in sözlü gelenekteki rolü-
2 Türklerin İslamiyet´i Kabulünün Edebiyatı Dönüştürmesi: Karahanlı Devri Türk Edebiyatı´nın Temel Özellikleri
3 Yûsuf Hâs Hâcib´in eseri Kutadgu Bilig´in Dil ve Muhteva Yönünden İncelemesi
4 Edebiyat ve Folklor Açısından Divânu Lugati´t-Türk
5 Din, Ahlâk ve Edebiyat Yönünden Atabetü´l-Hakâyık
6 Alp-eren Geleneği ve Ahmed-i Yesevi´nin Hikmetler´i
7 İslâmî Türk Edebiyatı´nın Anadolu´daki Teşekkülü (Selçuklu Devri Türk Edebiyatı Genel Özellikleri)
8 Edebiyat-Tasavvuf İlişkisi Açısından Makâlât
9 Dil ve Muhteva Yönünden Mesnevî-i Ma´nevî
10 Din-Edebiyat Bağlamında Mevlana´nın Rubâîler´i
11 Edebî Sanatlar Bağlamında Divân-ı Kebîr
12 Dil ve Anlam Açısından Yûnus Emre Divânı
13 Din-Edebiyat Açısından Risâletü´n-Nushiyye
14 Çıktım Erik Dalına Şiirinin Şerhleri
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Reşit Rahmeti Arat (1951), Atabetü´l-Hakâyık, İstanbul.
2. -----------------------(1991), Kutadgu Bilig I (Metin), Ankara.
3. Besim Atalay (1992), Divânu Lugâti´t-Türk Tercümesi, Ankara.
4. Mehmet Kara (1990), Bir Başka Açıdan Kutadgu Bilig, Ankara.
5. Mustafa Tatçı (2005), Yunus Emre Divân´ı, İstanbul.
6. İbrahim Hakkulov (1995), Ahmet Yesevî (Hikmetleri), İstanbul.
7. İsmail Güleç (2012), İsmail Hakkı Bursevî´nin Mesnevî Şerhi, İstanbul.
8. Cemal Kurnaz-Mustafa Tatçı (2000), Türk Edebiyatında Şathiyye, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. 1 1 0 0 0 0 0 2 0 1
2 Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. 1 0 0 2 1 0 0 0 0 1
3 Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. 2 0 0 0 0 0 0 0 0 2
4 Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. 2 0 0 1 1 0 0 1 0 2
5 Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. 1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
6 Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. 2 0 0 2 1 0 0 2 0 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6