Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi Araştırmalarında Usul ITS 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam Tarihi alanında objektif, eleştirel ve bilimsel ölçütlere uygun metodik bilgi üretme yollarını öğrenmek ve tarih kavrayışı kazanmak

Dersin İçeriği

Tarih ve Tarihçilik, İslam Tarihi Çalışmalarının Sınırları ve Temel Sorunları, İslam Tarihi Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Yöntemler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih kavrayışını kendi cümleleriyle ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tarihçi yetkinliğini çalışmalarında gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 İslam Tarihi alanının temel problemlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Problemleri çözmede takip edeceği metotları kullanır. Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Tarih materyallerini çözümler. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Tarih materyallerini değerlendirir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Tarih rivayetlerini eleştirir. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
8 Elde ettiği bilgileri bilimsel bir dil kullanarak yazma becerisini gerçekleştirir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihin Mevzuu ve Sahası -
2 İslâm Tarihi Çalışmalarının Sınırları -
3 Tarih Çalışmalarında Metodoloji -
4 Tarih Araştırmalarında Takip Edilmesi Gereken Temel Prensipler -
5 İslâm Tarihi Çalışmalarında Usul -
6 İslâm Tarihi Araştırmalarının Temel Problemleri -
7 İslâm Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış -
8 Kaynakların Kullanım Usulleri -
9 Kaynakların Kullanım Usulleri -
10 Kaynakların Tenkidi -
11 Tenkit Yöntemleri -
12 İç Tenkit, Dış Tenkit -
13 Yorumlama -
14 Sentez ve Telif -
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Aycan, İrfan-Söylemez, Mahfuz (2002), İdeolojik Tarih Okumaları, Ankara: Ankara OkuluYayınları.

Ders Kaynakları

[2] Langiois, V.- Seignobos, C.H. (1937),Tarih Tetkiklerine Giriş, İstanbul.
[3] Togan, Zeki Velidi (1981): Tarihte Usul, İstanbul: Enderun Yayınları.
[4] Bloch, M. (1985): Tarihin Savunusu, Ankara: Birey Toplum Yayınları.
[5] Bernheim, E. (1936): Tarih İlmine Giriş, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
[6] Day, Robert (2004): Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır?, Ankara, Tübitak Yayınları.
[7] İslami İlimlerde Metodoloji Meselesi (2005), Ensar Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Tarih kavrayışını kendi cümleleriyle ifade eder. 3
2 Tarihçi yetkinliğini çalışmalarında gösterir. 3
3 İslam Tarihi alanının temel problemlerini sıralar. 4
4 Problemleri çözmede takip edeceği metotları kullanır. 4
5 Tarih materyallerini çözümler. 3
6 Tarih materyallerini değerlendirir. 3
7 Tarih rivayetlerini eleştirir. 4
8 Elde ettiği bilgileri bilimsel bir dil kullanarak yazma becerisini gerçekleştirir. 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6