Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İki Fazlı Akışlara Giriş OTO 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KEMAL ERMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Gerçekte bir çok sistemlerin çalışmasının iki fazlı akışla gerçekleşmekte olduğunu anlatmak ve örneklendirmek, İki fazlı akışları öğretmek Akış rejimleri ve seyrini öğretme, Akış haritalarını kullanmayı öğretme, Temel sakınım denklemlerin öğretilmesi, Sıstemlerde basınç düşümünü temel sistem elemanlarında tanımlama ve hesaplamak İki fazlı kritik akışı tanımlama, Akışkanlar mekaniğini öğretme
Dersin İçeriği İki fazlı akışlara ile ilgili terimler ve tanımlamalar, Akış rejimleri, Akış seyirleri ve geçiş noktaları, Akış haritaları, Temel sakınım eşitlikleri, Ayrık akış modelleri ve basınç düşümü, Deneysel akış modelleri, Bağlantı parçalarında basınç düşümü, İki fazlı kritik akışlar, Sürekli değişen akış modelleri, Farklı akış rejimlerinde akışkanların mekaniği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir çok gerçek sistemin tek fazlı değil iki fazlı olduğunu kavrama Anlatım, Gösterip Yaptırma,
2 İki fazlı akışkanlarla ilgili terimleri öğrenme ve aralarındaki ilişkiyi kavrama Anlatım,
3 Akış rejim çeşitlerini öğrenme Anlatım,
4 Akış haritalarından akışın rejimini bulmayı öğrenme Anlatım, Tartışma,
5 Temel sakınım denklemlerini öğrenme ve kullanma Anlatım, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri,
6 Basınç düşümü denklemlerini sistem elemanları üzerinde kullanma Anlatım,
7 Ayrık akış modellerini tanıma ve kullanma Anlatım, Tartışma,
8 Deneysel akış modellerini öğrenme Anlatım,
9 İki fazlı akışlarda kritik akışları kavrama Anlatım,
10 Sürekli değişen modelleri öğrenme Anlatım, Gezi / Gözlem,
11 Farklı akışlar için akışlar mekaniği denklemlerini kullanma Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İki fazlı akışlara giriş
2 İki fazlı akışlarda temel tanımlar
3 İki fazlı akışlarda akış rejimleri; akış seyirleri,
4 Geçiş noktaları, haritaları
5 Genelleştirilmiş sakınım eşitlikleri
6 Ayrık akış modelleri ve iki fazlı basınç düşümü
7 Homojen akışlar
8 Ayrık akışlarda basınç düşümü
9 Deneysel akış modelleri
10 Ara Sınav
11 Bağlantı parçalarında basınç düşümü
12 İki fazlı kritik akışlar
13 Sürekli değişen akış modelleri
14 Farklı akış rejimlerinde akışkanların mekaniği
Kaynaklar
Ders Notu 1- Carey, V. P., Liquid-vapor Phase Change Phenomena, Hemisphere Pub. Co., Washington, DC.
Ders Kaynakları 2- Wallis G. B., One-dimensional Two-phase Flow McGraw-Hill, New York.
3- Bergles, A. E. Et all, Two-phase Flow and Heat transfer in the Power and Process Industries, Hemisphere, New York.
4- D. Butterworth and Hewitt, G. F., Two-phase flow and Heat Transfer, Oxford University Press, Oxford, England
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5
1 Bir çok gerçek sistemin tek fazlı değil iki fazlı olduğunu kavrama
2 İki fazlı akışkanlarla ilgili terimleri öğrenme ve aralarındaki ilişkiyi kavrama
3 Akış rejim çeşitlerini öğrenme
4 Akış haritalarından akışın rejimini bulmayı öğrenme
5 Temel sakınım denklemlerini öğrenme ve kullanma
6 Basınç düşümü denklemlerini sistem elemanları üzerinde kullanma
7 Ayrık akış modellerini tanıma ve kullanma
8 Deneysel akış modellerini öğrenme
9 İki fazlı akışlarda kritik akışları kavrama
10 Sürekli değişen modelleri öğrenme
11 Farklı akışlar için akışlar mekaniği denklemlerini kullanma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6