Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Destekli Mekanizma Tasarımı | OTO 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET ÇALIŞKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genel makine tasarımında, enerji ve işin dönüşüm miktarlarını, makine elemanlarındaki reaksiyon kuvvetlerini, hareket miktarlarını, hız ve ivmelerini hesaplamak için klasik dinamik ve kinematik analiz yöntemleri kullanılmaktadır. Makine karmaşıklaştıkça boyut ve serbestlik dereceleri artmakta ve klasik çözüm zorlaşmaktadır. Bu derste, Dinamik teorileri ile Bilgisayar Destekli Tasarım (BDT) montaj modelleri kullanılarak, makineleri oluşturan mekanizmaların iş yapabilme yetenekleri hızlı ve üç boyutlu olarak analiz edilebilir. Bu bakımdan, makine tasarım sürecini hızlandıran modern bir yöntemdir ve mühendislere önemli bir katkı sağlayacaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Mekanizmalar ve hareket analizi, 2. Hareketin tanımlanması ve mekanizma tasarım unsurları, 2.1. Zeminler ve Gövdeler, 2.2. Serbestlik dereceleri, 2.3. Kuvvetler, 2.4. Sürücüler ve Servo motorlar, 3. Mekanizma analiz tipleri, 4. Mekanizma tasarım yetenekleri, 4.1. Yay-kütle sistemleri, 4.2. Sarkaç, 4.3. Krank ? Biyel mekanizması, 4.4. Çok kademeli redüktörler, 4.5. Planet dişliler, 4.6. Kam ve karşılığı, 5. Tasarım amacına yönelik hesaplama kriterlerinin tanımlanması, 6. Endüstriyel mekanizma tasarım uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İleri seviye CAD modeli oluşturabilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Kinematik kısıtları uygulayabilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Sınıflandırılmış mekanizmaları bilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Sınıflandırılmış mekanizmaları tasarımda kullanabilir. | Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, | |
5 | Elde edilen dinamik çıktıları mekanik analizde kullanabilir. | Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekanizma tasarımına giriş, | |
2 | Bilgisayar Destekli Tasarım Yazılımının (BDT) tanıtımı ve montaj modeli oluşturma, montaj bağlantı kısıtlarının tanımlanması. | |
3 | Mekanizma unsurlarının tanımlanması, | |
4 | Yay-Kütle sistem tasarımı ve analizleri | |
5 | Sarkaç analizleri | |
6 | Krank-Biyel mekanizması tasarımı ve analizi | |
7 | Vize | |
8 | Kademeli redüktör tasarımı ve analizleri | |
9 | Planet dişli sistem tasarımı ve analizi | |
10 | Kam ve karşılık sistem tasarımı ve analizleri | |
11 | Endüstriyel mekanizma analiz uygulaması | |
12 | Endüstriyel mekanizma analiz uygulaması | |
13 | Mekanizma analiz sonuçlarının mekanik simülasyon yazılımına aktarılması. | |
14 | Mekanizma analiz sonuçlarının mekanik simülasyonda kullanımı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Kuang Hua Chang - Mechanism Design with ProEngineer , SDC Publications 2009 ISBN:978-1-58503-528-1 2.Jack E. Collins, Henry Busby - Mechanical Design of Machine Elements and Machines Wiley & Sons Inc. 2010 ISBN: 978-0-470-41303-6 3.İ. Kumaşdere - Pro Engineer Wildfire: Uygulamalı Tasarım ve analiz. İber yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İleri seviye CAD modeli oluşturabilir. | |||||
2 | Kinematik kısıtları uygulayabilir. | |||||
3 | Sınıflandırılmış mekanizmaları bilir. | |||||
4 | Sınıflandırılmış mekanizmaları tasarımda kullanabilir. | |||||
5 | Elde edilen dinamik çıktıları mekanik analizde kullanabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |