Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Sosyolojisi GZT 048 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

 

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör Can Bora Gelberi

 

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

İletişim olgusunu olabilecek en geniş anlamı ile kullanan iletişim sosyolojisi yaklaşımı, toplumsal bir etkileşime imkân tanıyan her türlü iletişim biçimini, kitle iletişim araçlarını önceleyerek, sosyolojik bir düzlemde ele alır. Toplumun şekillenmesinde iletişimin rolüne odaklanır. Dersin amacı, Türkiye’de yakın dönemde gelişim gösteren sosyolojik realiteyi  iletişim öğrencilerinin bilgisine sunmak, iletişimi sosyolojik boyutu ile kavramalarına imkân tanımaktır.

Dersin İçeriği

İletişim Sosyolojisine Giriş

Kavramsal Çerçeve

İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Bilgi Sosyolojisi 

İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Medya ve Etik

Kültürel Çalışmalar 

 Medya ve Kamuoyu

Vize

Chicago Okulu 

İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Eleştirel Kitle İletişim Kuramları

Gösteri, Tüketim, Yorgunluk, Gözetim, Duygu Ötesi, Teknoloji, Risk Toplumu 

Basın ve İletişim Sosyolojisi (Türkiye ve Dünyadan Örnekler)

Sosyoloji Literatürü Ekseninde İletişim Çalışmaları

İletişim Sosyolojisinin Türkiye’deki Seyri 

Yeni Medya Sosyolojisi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişimin sosyolojik boyutlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 İletişim ve toplumsal ilişkiler temellerini değerlendirir Problem Çözme, Proje, Portfolyo,
3 İletişim kuramlarını sosyolojik yönden analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
4 Sosyolojik değişimlerin iletişim ile ilişkisini değerlendirir Problem Çözme, Proje, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim Sosyolojisine Giriş
2 Kavramsal Çerçeve
3 İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Bilgi Sosyolojisi
4 İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Medya ve Etik
5 İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Medya ve Etik
6 Kültürel Çalışmalar
7 Medya ve Kamuoyu
8 Chicago Okulu
9 İletişim Sosyolojisinin Kaynakları – Eleştirel Kitle İletişim Kuramları
10 Gösteri, Tüketim, Yorgunluk, Gözetim, Duygu Ötesi, Teknoloji, Risk Toplumu
11 Basın ve İletişim Sosyolojisi (Türkiye ve Dünyadan Örnekler)
12 Sosyoloji Literatürü Ekseninde İletişim Çalışmaları
13 İletişim Sosyolojisinin Türkiye’deki Seyri
14 Yeni Medya Sosyolojisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Oskay, Ü. (2014). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi.

Maigret, E. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi, Çev. Halime Yücel, İstanbul: İletişim. 

Genel, N. G. (2019). İletişim Çağında Dijital Kültür. Konya: Eğitim Kitabevi.

Bal, H. (2013). İletişim Sosyolojisi: Sosyal İletişim, Kitle İletişimi, Elektronik İletişim. Bursa: Sentez Yayıncılık.

Anık, C. (2014). İletişim Sosyolojisi Kuramsal Temeller. İstanbul: Derin Yayınları.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar.
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 İletişimin sosyolojik boyutlarını açıklar 1 5 5 5
2 İletişim ve toplumsal ilişkiler temellerini değerlendirir 5 5 5 4 5
3 İletişim kuramlarını sosyolojik yönden analiz eder 0 5 5 5 5
4 Sosyolojik değişimlerin iletişim ile ilişkisini değerlendirir 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 8 1 8
Ödev 12 3 36
Final 12 3 36
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5