Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebi Gazetecilik | GZT 038 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Temel Gazetecilik ile Haber Toplama ve Yazma Teknikleri derslerinin alınmış olması önerilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Gazete Yazı Türleri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders, edebi yöntemler ile gazeteciliğin esaslarının bir arada kullanıldığı bir habercilik formu olan edebi gazeteciliğin tanımı, kapsamı, tarihçesi, örnekleri, türe özgü teknikler hakkında bilgi vermeyi ve edebi gazetecilik teknikleriyle haber yazma pratiği kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Edebi gazeteciliğin tanımı, kapsamı, tarihçesi, kuramsal arkaplanı, öncüleri , önemli örnekleri, edebi gazetecilik formları, dijital çağda edebi gazeteciliğin konumu konularını kapsamaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Soru-Cevap, | ||
2 | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
3 | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | ||
4 | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | ||
5 | Soru-Cevap, Anlatım, | ||
6 | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | ||
7 | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | ||
8 | Tartışma, | ||
9 | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | ||
10 | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | ||
11 | Soru-Cevap, Anlatım, | ||
12 | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | ||
13 | Tartışma, | ||
14 | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebi gazeteciliğe dair temel bilgiler: Tanım ve kapsam | |
2 | Edebi gazeteciliğin tarihçesi: Öncüler ve önemli örnekler | |
3 | Edebi gazeteciliğin kuramsal arkaplanı | |
4 | Edebi gazetecilik formunun önemli örnekleri: Okuma ve tartışma | |
5 | Edebi gazetecilik formunun önemli örnekleri: Okuma ve tartışma | |
6 | Türk edebiyatının edebi gazetecilik açısından olanakları: Örnek metinler | |
7 | Türk edebiyatının edebi gazetecilik açısından olanakları: Örnek metinler | |
8 | Arasınav | |
9 | Edebi gazetecilik türündeki metinleri incelenmesi: Örnek çözümlemeler | |
10 | Habercilikteki dönüşüm ve edebi gazetecilik | |
11 | Dijital çağda edebi gazeteciliğin konumu ve yeni olanaklar | |
12 | Çağdaş/güncel edebi gazetecilik örneklerinin incelenmesi | |
13 | Ödev sunumları | |
14 | Ödev sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Aydın Engin. (2018). Homeros’un Rüyası :Edebiyatın Kapı Komşusu Röportaj. Siyah Kitap Yaşar Kemal. (2011). Röportaj Yazarlığında 60 Yıl. Yapı Kredi Yayınları Yaşar Kemal. (2018). Bu Diyar Baştan Başa (1-2-3-4). Yapı Kredi Yayınları Truman Capote. (2017). Soğukkanlılıkla. Sel Yayıncılık John Hersey (2017). Hiroşima. Nora Kitap Robert Fulford (2017). Anlatının Gücü: Kitle Kültürü Çağında Hikayecilik. Kolektif Kitap Ömer Özer. (2104). Haber Roman. Literatürk Meltem Gönden (2019). George Orwell'in Edebi Gazeteciliği: Wigan İskelesi Yolu Üzerine bir İnceleme, Akdeniz İletişim Dergisi, sayı:32
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | ||||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
8 | ||||||||||||||||||||||||||||
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
11 | ||||||||||||||||||||||||||||
12 | ||||||||||||||||||||||||||||
13 | ||||||||||||||||||||||||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 42 | 3 | 126 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |