Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Belgesel Fotoğrafçılık GZT 035 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MELİH ZAFER ARICAN
Dersi Verenler Prof.Dr. MELİH ZAFER ARICAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin fotoğraf aracının tekniğine hakim olarak, özgün belgesel projeler çerçevesinde estetik bir üretimde bulunabilmelerini sağlamak. Öğrencilerin belirli bir belgesel proje hakkında yazmaları, çekim yapmaları, fotoğraflarını editlemeleri ve sunum yapmaları  dersin temel amaçlarındandır. Dönem sonunda her bir öğrencinin bir fotoğraf portfolyosu olması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Uygulama temelli olan bu dersin içeriğini belgesel fotoğraf pratikleri oluşturmaktadır. Belgesel fotoğraf projesi konusunu belirleme ve proje yazma teknikleri; belgesel fotoğraf projesi oluşturma süreci; projenin sunumu.

Öğrenciler proje konularını belirledikten ve proje önerilerini yazdıktan sonra her hafta fotoğraf çekimi yapacaklar, ürettikleri görüntüler üzerinden, dersin sorumlusu öğretim üyesi ve dersi alan diğer öğrencilerle birlikte tartışma yürüteceklerdir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Belgesel Fotoğrafın Tanımı ve diğer türlerden farkı
2 Belgesel Fotoğrafın öncüleri: Lewis Hine, Jacop Riis
3 FSA ve Photo League
4 Çağdaş Belgesel Fotoğraf
5 Bir Fotoröportajın Elemanları
6 Belgesel Fotoğrafta Tarzlar
7 Belgesel Fotoğraf ve gerçeklik ilişkisi: Perfeksiyonist ve non-perfeksiyonist yaklaşım
8 Belgesel Fotoğrafta manüpilasyon ve etik tartışmalar
9 Belgesel Fotoğrafçının nitelikleri
10 Belgesel fotoğraf konularının irdelenmesi
11 Fotoröportaj Hazırlama Süreci: Konu seçiminde dikkat edilecek hususlar
12 Toplumsal Belgeci Fotoğref
13 Sunum ve değerlendirme
14 Fİnal sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Melih Zafer Arıcan powerpoint sunumları

Ders Kaynakları

Ken Light, Çağımızın Tanıkları Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor, (çev. Hüseyin Yılmaz), 2012, Espas.

Özcan Yurdalan, Belgesel Fotoğraf ve Fotoröportaj, 2015, Agora.

Maria Short, Yaratıcı Fotoğrafçılıkta Bağlam ve Anlatı, (çev. Begüm Berkman Padar), 2015, Literatür.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. X
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. X
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. X
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
2. Performans Görevi (Uygulama) 20
3. Performans Görevi (Uygulama) 20
4. Performans Görevi (Uygulama) 20
5. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Proje / Tasarım 5 5 25
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5