Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel Fotoğrafçılık | ILT 102 | 2 | 3 + 1 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | Belgesel Fotoğrafçılık |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MUZAFFER MUSAB YILMAZ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BERKAY BULUŞ, Arş.Gör.Dr. MUZAFFER MUSAB YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Muzaffer Musab Yılmaz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fotoğraflar günümüzde iletişimin en etkili, en hızlı ve en yaygın kullanılan araçlarından biridir. Bu ders kapsamında, fotoğrafçılığın dilyapısını öğrenerek, etkili fotoğraflar çekebilmenin kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinilmesi amaçlanmaktadır. İşlenecek konular arasında; temel fotoğraf makinesi bilgisi, ışık, filmler, çekim teknikleri, fotoğrafçılık türleri, görüntü düzenleme ve temel baskı ve sayısal fotoğraf tekniklerinin aktarılması ve uygulanması yer almaktadır. |
Dersin İçeriği | Fotoğrafın tanımı ve tarihi Camera Obscura’dan başlayarak fotoğrafik kayıt cihazı yani fotoğraf makinesindeki ve kayıt ortamındaki gelişimler ve ilk fotoğraf teknikleri aktarılacaktır.
Fotoğraf makinesinin parçaları: Bakaç, Örtücü, Çekim düğmesi (deklanşör), Diyafram, Objektif ve ışık ölçer
Fotoğraf makinesinin değişik ölçütlere göre sınıflandırılması Bakaç sistemlerine göre, film formatına göre, kullanım amacına göre, analog ve sayısal kameralar
Diyafram yapısı ve çalışma prensibi
Örtücü/örtücü hızı yapısı ve çalışma prensibi
Objektifler Yapısı Standart Objektif tanımı Aydınlatma indeksi Görüş açılarına göre objektif türleri Geniş açı, normal, teleobjektif, zoom objektif, multi-focal, Titreşim önleyici objektifler, otomatik netlemeli objektifler, makro Objektifler Objektif kalitesi Optik bozunumlar Fotoğraf makinesinin diğer parçaları ve kontrol düğmeleri
Işık ve ışık ölçümü Düşen ve yansıyan ışık Gri kart Nokta, merkez ağırlıklı ortalama ve matrix ışık ölçüm türleri
Pozlama modları Manuel, Program, diyafram öncelikli ve enstantane öncelikli pozlama modları
Değişkenler arası bağıntılar Pozlama kontrolü Net Alan derinliği kontrolü Hareketin dondurulması ve saptanması
Filmler / İSO kavramı Yapısı Renklere ve ışık miktarına duyarlılıklarına göre sınıflandırılması Kontrastlık, gren yapısı ve rezolüsyon
Yardımcı aksesuarlar Flaş, filtreler, monopod, tripod, deklanşör kumandası, uzatma tüpü, tele dönüştürücü, körük, parasoley
Flaş kullanımı
Görüntü düzenleme Akademik kurallar (altın kesim) Karar anı ve perfeksiyonizm
Sayısal fotoğrafçılık Sayısal Kameralar ve Araç-gereç tanıtımı Temel Kavramlar
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fotoğraf tarihi, Işıkla Resmetmek | |
2 | Fotoğraf Makineleri | |
3 | Pozlama/ Işık ölçüm Sistemleri | |
4 | Pozlama Kontrol Sistemleri, Diyafram | |
5 | Örtücü Hızı, Netleme Sistemleri | |
6 | Objektifler ve Görüntü Estetiği | |
7 | Fotoğraf Filmleri, Elektronik görüntü algılayıcılar Işığa Duyarlı Yüzeyler | |
8 | Dijital Fotoğrafçılık | |
9 | Siyah/Beyaz Fotoğrafçılıkta Karanlık Oda Çalışmaları | |
10 | Fotoğraf Terimleri ve açıklamaları | |
11 | Kompozisyon | |
12 | Fotoğrafçılıkta Kullanılan Filtreler | |
13 | Fotoğrafçılıkta Yardımcı Gereçler | |
14 | Genel Uyarılar, Öneriler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin yazdığı ders notları ve derste kullanılan sunumlar.
|
Ders Kaynakları | The Camera / by the editors of Time-Life Books, Amsterdam : Time-Life Books, c1981 (TR250 .T55 1981)
Gökgöz, Aydemir : Bütün yönleriyle fotoğrafçılık : siyah-beyaz, renkli / Aydemir Gökgöz. – 2.bs. – İstanbul : Odak Yayın ve Ticaret, 1980 (TR145 .G642 1980)
Ergin, Erhan : Her yönüyle fotoğrafçılık tekniği / hazırlayan Erhan Ergin. – [İstanbul] : İnkılap ve Aka Kitabevleri, 1982 (TR145 .E733 1982)
Hedgecoe, John : Siyah-beyaz fotoğraf sanatı ve karanlık oda teknikleri / John Hedgecoe ; çeviren Ercan Tuzcular. – 1. bs. – İstanbul : Remzi Kitabevi, 1997 (TR145 .H4313 1997) The art of photography / by the editors of Time-Life Books. – Alexandria, Va. : Time-Life Books, c1971 (TR650 .T5 1971)
Langford, Michael : The step-by-step guide to photography / Michael Langford. – New York : A.A. Knopf, 1984, c1978 (TR146 .L36 1984)
Sontag, Susan : On photography - Harmondsworth, England : Penguin Books, 1979 (1982 printing) (TR183 .S66 1982)
http://www.agfaphoto.com/library/photocourse/index.html (on-line photo course) http://www.kodak.com/global/en/consumer/pictureTaking/index.shtml (on-line photo course) http://www.pentax.com/university/photo101/univ_photo101.cfm (on-line photo course) http://www.nationalgeographic.com/photography/ http://ubmail.ubalt.edu/~dhaynes/photo/bwhite.htm http://www.eastman.org/5_timeline/5_index.html (Dönemler itibariyle önemli fotoğrafik gelişmeler) http://www.cmpsolv.com/los/links.html#school http://www.masters-of-photography.com/
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | ||||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | ||||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | ||||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | ||||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | ||||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | ||||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | ||||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | ||||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 11 | 33 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 262 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |