Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Haberciliği GZT 024 0 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SAFİYYE NİLÜFER PEKŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ali Çınar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çevre haberlerinin okuryazarlığını yapabilmek. Çevre haberlerinin oluştuğu şartları öğrenebilmek. Çevre haberi yapabilmek için gerekli olan entelektüel birikimin öneminin kavranmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Çevre haberciliği faaliyetlerinin kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesi yapılacaktır. Medya kurumları ve çalışanlarının araştırmacı gazeteciliğin üzerindeki etkileri değerlendirilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Çevre haberciliğini tanımını yapmak. Çevre haberciliğini oluşturan koşulları öğrenebilmek. -
2 Çevre haberciliğinin tarihsel süreçte geçirdiği evreleri akademik düzeyde değerlendirebilmek. -
3 Medya profesyonellerinin yaklaşımlarının çevre haberciliği kapsamında değerlendirmesini yapmak.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse genel bakış
2 Çevre haberciliğinin farklı tanımları ve bu gazetecilik türünü diğerlerinden farklılaştıran özellikler
3 Çevre Haberciliğinin ortaya çıkış koşulları ve bu koşulların değerlendirilmesi.
4 Çevre Haberciliği ile alakalı Uluslararası Metinler ve Yasaların değerlendirilmesi
5 Çevre Haberciliği pratikleri ve araştırmacı gazeteciliğin farklı anlamları.
6 Bürokrasi, Kanunlar bağlamında Çevre Haberciliğinin karşı karşıya kaldığı durumların incelenmesi.
7 Medya sahiplik yapısı ve Çevre Haberciliği arasındaki bağıntıların değerlendirilmesi.
8 Vize Sınavı
9 Çevre Haberciliğinde yetkinlik için alan araştırmalarının yapılması.
10 Yapılan Saha araştırmalarının karşılıklı değerlendirilmesi
11 Dünyadan Çevre Haberciliği örnekleri
12 Türkiye’den Çevre Haberciliği örnekleri
13 Çevre Haberciliğinin bir gazetecilik türü olarak karşı karşıya kalabileceği olumsuz durumlar ve gelecek ile ilgili değerlendirmeler.
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Somersan, S. (1993). Türkiye’de Çevre ve Siyaset. İstanbul: Metis Yayıncılık.

Özmen, Y. Ö. (2011). Çevre iletişimi: Çevre haberlerinin yapısal analizi ve okuyucu farkındalığı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi: Eskişehir.

Kırlı, S. ve Sarı, Ü. (2012). (Der.). Medya ve Gündelik Yaşamda Çevre Gerçeği. İstanbul: Aya Kitap.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. X
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. X
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. X
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 - Çevre haberciliğini tanımını yapmak. Çevre haberciliğini oluşturan koşulları öğrenebilmek. -
2 Çevre haberciliğinin tarihsel süreçte geçirdiği evreleri akademik düzeyde değerlendirebilmek. -
3 Medya profesyonellerinin yaklaşımlarının çevre haberciliği kapsamında değerlendirmesini yapmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 100
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü 0
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 0
Dersin AKTS Kredisi 5