Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Haberciliği | GZT 024 | 0 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SAFİYYE NİLÜFER PEKŞEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çevresel sorunları gazetecilik etiği ve teknikleri çerçevesinde araştırarak kamuoyuna doğru ve etkili biçimde aktarılmasını sağlamak. Çevre haberciliği bağlamında haber yazımı, kaynak değerlendirme, eleştirel medya okuryazarlığı, iklim değişikliği haberciliği ve çözüm odaklı gazetecilik gibi konularda yetkinlik kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Çevre haberciliği nedir? Tarihsel gelişimi, önemi, küresel örneklerle çevre haberciliği faaliyetlerinin kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesi yapılacaktır. Medya kurumları ve çalışanlarının araştırmacı gazeteciliğin üzerindeki etkileri değerlendirilecektir. Çevre sorunlarının medya sunumu, çerçeveleme (framing), ideoloji ve söylem, etik ilkeler, habercilikte sorumluluk, tarafsızlık ve aktivizm tartışması, temel haber yazımı, çevre haberi için kaynak bulma ve değerlendirme, derinlemesine çevre haberi, alan araştırması ve röportaj teknikleri, çevresel verileri anlama, sadeleştirme ve doğrulama yöntemleri, kavramlar, zorluklar, politik iklim ve dezenformasyon, medyada çevre haberlerinin analizi ve eleştirisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | - Çevre haberciliğini tanımını yapmak. Çevre haberciliğini oluşturan koşulları öğrenebilmek. - | ||
2 | Çevre haberciliğinin tarihsel süreçte geçirdiği evreleri akademik düzeyde değerlendirebilmek. - | ||
3 | Medya profesyonellerinin yaklaşımlarının çevre haberciliği kapsamında değerlendirmesini yapmak. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse genel bakış | |
2 | Çevre haberciliğinin farklı tanımları ve bu gazetecilik türünü diğerlerinden farklılaştıran özellikler | |
3 | Çevre Haberciliğinin ortaya çıkış koşulları ve bu koşulların değerlendirilmesi. | |
4 | Çevre Haberciliği ile alakalı Uluslararası Metinler ve Yasaların değerlendirilmesi | |
5 | Çevre Haberciliği pratikleri ve araştırmacı gazeteciliğin farklı anlamları. | |
6 | Bürokrasi, Kanunlar bağlamında Çevre Haberciliğinin karşı karşıya kaldığı durumların incelenmesi. | |
7 | Medya sahiplik yapısı ve Çevre Haberciliği arasındaki bağıntıların değerlendirilmesi. | |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Çevre Haberciliğinde yetkinlik için alan araştırmalarının yapılması. | |
10 | Yapılan Saha araştırmalarının karşılıklı değerlendirilmesi | |
11 | Dünyadan Çevre Haberciliği örnekleri | |
12 | Türkiye’den Çevre Haberciliği örnekleri | |
13 | Çevre Haberciliğinin bir gazetecilik türü olarak karşı karşıya kalabileceği olumsuz durumlar ve gelecek ile ilgili değerlendirmeler. | |
14 | Final Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Somersan, S. (1993). Türkiye’de Çevre ve Siyaset. İstanbul: Metis Yayıncılık. Özmen, Y. Ö. (2011). Çevre iletişimi: Çevre haberlerinin yapısal analizi ve okuyucu farkındalığı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi: Eskişehir. Kırlı, S. ve Sarı, Ü. (2012). (Der.). Medya ve Gündelik Yaşamda Çevre Gerçeği. İstanbul: Aya Kitap. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | X | |||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | X | |||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X | |||||
29 | 3.10. Yerel, ulusal ve küresel medya düzenini, medya gündemini, sektörel yenilikleri ve sorunları izleyerek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | - Çevre haberciliğini tanımını yapmak. Çevre haberciliğini oluşturan koşulları öğrenebilmek. - | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Çevre haberciliğinin tarihsel süreçte geçirdiği evreleri akademik düzeyde değerlendirebilmek. - | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Medya profesyonellerinin yaklaşımlarının çevre haberciliği kapsamında değerlendirmesini yapmak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |