Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya ve Yakın Tarih | GZT 021 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET GÜZEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında, toplumsal, siyasal ve kültürel alanlarda önemli derecede belirleyici olan medyanın Türkiye’nin yakın tarihinde üstlendiği rolü analiz etmek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yakın tarihte yaşanan önemli toplumsal ve siyasal olayların medya ile ilişkisi örnek olaylar üzerinden incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Türkiye tarihine genel bir giriş yapıldıktan sonra özellikle 1980 sonrası döneme denk düşen tarihsel gelişmeler medya ile olan bağları açısından ele alınacaktır. Bu yapılırken medyanın yaşadığı ekonomik dönüşümün etkileri ve siyasetle ilişkisi üzerinde durulacaktır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medya ve tarih ilişkisini açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkiye'nin yakın tarihindeki dönüm noktalarını açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Medyanın dönüşümünü diğer gelişmelerle birlikte değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Medyanın tarihsel rolünü örnek olaylarla analiz eder | Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması | |
2 | Medya ve Tarih İlişkisi | |
3 | Genel Hatlarıyla Türkiye Tarihi-1 | |
4 | Genel Hatlarıyla Türkiye Tarihi-2 | |
5 | 1980’ler ve Türkiye: Ekonomik, Siyasal ve Toplumsal Gelişmeler | |
6 | Türkiye Medyasının Dönüşümü: 1980’ler | |
7 | Türkiye Medyasının Dönüşümü: 1990’lar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | 2000’li Yıllar ve Türkiye Medyası | |
10 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
11 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
12 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
13 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Lewis, Bernard. Modern Türkiye'nin Doğuşu. Çev. Babür Turna. İstanbul, Arkadaş Yayıncılık, 2015. Kejanlıoğlu, Beybin. Türkiye'de Medyanın Dönüşümü. Ankara, İmge Kitapevi, 2004 Bali , N. Rıfat. Tarz-ı Hayat'tan Life Style'a Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar,Yeni Yaşamlar. İstanbul, İletişim Yay.,2015 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | ||||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | ||||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | ||||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | ||||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | ||||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Medya ve tarih ilişkisini açıklar | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Türkiye'nin yakın tarihindeki dönüm noktalarını açıklar | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Medyanın dönüşümünü diğer gelişmelerle birlikte değerlendirir | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Medyanın tarihsel rolünü örnek olaylarla analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |