Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Tarihi Metinleri FEL 610 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MÜKERREM BEDİZEL AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Bahadır Karadağ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı bilim anlayışının ortaya konabilmesi; bilimsel katkıların olup olmadığının anlaşılabilmesi ve farklı dönemlerde bu anlayışta değişme olup olmadığının tespit edilebilmesi ancak Osmanlı dönemi bilim metinlerinin okunup anlaşılabilmesiyle mümkündür.

Dersin İçeriği

Karşılaşılan problemler üzerinde durulduktan sonra farklı dönemlerde yazılmış farklı bilim dallarına ait metinler üzerinde okumalar yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı bilim anlayışını tespit edebilmek Anlatım, Soru-Cevap,
2 Osmanlı bilim adamlarının katkılarını tespit edebilmek Anlatım, Soru-Cevap,
3 İki ana dönem arasındaki düşünce farklılıklarını yorumlamak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Düşünce tarihimiz açısından önemli olan metinleri değerlendirmek Anlatım, Soru-Cevap,
5 Bilim tarihi çalışmalarında karşılaşılan problemleri tartışmak Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlıca metinlerin okunmasında karşılaşılan problemleri tartışmak Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim tarihi çalışmalarında karşılaşılan problemler
2 Osmanlıca metinlerin okunmasında karşılaşılan problemler
3 Müntehab-ı Şifa (15.yy.tıp metni)
4 Müntehab-ı Şifa
5 Müntehab-ı Şifa
6 Müntehab-ı Şifa
7 Müntehab-ı Şifa
8 SINAV
9 Kitabül-Filaha (16.yy.ziraat metni)
10 Kitabül-Filaha (16.yy.ziraat metni)
11 Kitabül-Filaha (16.yy.ziraat metni)
12 Kitabül-Filaha (16.yy.ziraat metni)
13 Kitabül-Filaha (16.yy.ziraat metni)
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notları ders esnasında verilecektir.

Ders Kaynakları

Bilim tarihi eser ve makaleleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak verileri seçer, literatürü tarar ve analiz yapar.
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır.
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini geliştirir.
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanır. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır); X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığın bilincinde olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Osmanlı bilim anlayışını tespit edebilmek
2 Osmanlı bilim adamlarının katkılarını tespit edebilmek
3 İki ana dönem arasındaki düşünce farklılıklarını yorumlamak
4 Düşünce tarihimiz açısından önemli olan metinleri değerlendirmek
5 Bilim tarihi çalışmalarında karşılaşılan problemleri tartışmak
6 Osmanlıca metinlerin okunmasında karşılaşılan problemleri tartışmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6