Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Avrupa Birliği’Nin Orta Asya ve Kafkasya Politikaları UAB 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERTAN EFEGİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 21.yüzyıla girerken, dünyadaki ekonomik, siyasî, sosyal ve coğrafi yapılanmalar yeniden bir alt-üst oluş süreci yaşadı. Bu süreç halen bitmiş değildir. İki kutuplu dünyanın bir kutbunu temsil eden Sovyetler Birliği?nin dağılması, özellikle Avrasya coğrafyasında köklü sitem ve değişiklikleri de ve çalkantıları da beraberinde getirdi. Avrasya jeopolitiğinde yaşayan Türkler ve Avrupa Birliği dış politikasını da doğrudan etkileyen bir süreçtir. Bu jeopolitikte yaşayan Türk Dünyası ve Avrupa birliği politikaları bu bağlamda oldukça önem kazandı. Dünya politikasında da çok önemli bir yere sahip olan Avrupa?nın güvenlik politikalarının nasıl şekillendiği, hangi aktörlerin etkili olduğu ve hangi kurumlar üzerinden yürütüldüğünün öğretilmesi Türk Dünyası açısından önem taşımaktadır. AB ve Türk Dünyasının bu politikaların şekillenmesinde oynadığı rol ve bu politikalar konusunda takındığı tavrın incelenmesi bu dersin temel konuları arasında yer alacaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin temel konusu Avrupa Birliği politikaları ve Türk Dünyası ilişkisidir. Bu ders Avrupa Kurumları, Avrupa?da güvenlik algılaması, Avrupa Birliği?nin Ortak Dış ve Güvenlik Politikası, Avrupa Güvenlik ve Savunma Politikası, NATO, AGİK, Transatlantik güvenlik ilişkisi, NATO İlişkisi, Orta Asya ve Kafkasya gibi bölgelerde geliştirdiği yakın çevre politikası sonucu AB?nin artan önemi, bu bağlamda Türk Dünyası ile, olan ilişkilere odaklanacaktır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 . Dünyada hedef bölge olan Orta Asya ve Kafkasya bölgesindeki gelişmeleri ve siyasi olayları inceleyen bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunl Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Uluslararası İlişkiler çerçevesinde, bölgedeki gelişmeleri bilimsel yöntemlerle değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Bu bölgeyle ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bu bölgedeki sorunlara yönelik olarak olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Bölgeyle ilgili güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte sahip olunan bilgi ve fikirleri analiz eder.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Demokratikleşme Süreci ve Siyasi Gelişmeler
2 11 Eylül Sonrası AB-Orta Asya İlişkileri
3 AB?nin Avrasya Güvenliği Bakımından Rusya ile İlişkileri
4 Donmuş İhtilaflar
5 Avrupa Güvenlik ve Savunma Politikası
6 Kafkasya ve AB
7 Balkanlar ve AB
8 Vize Haftası
9 Doğu Türkistan-Çin ve AB
10 Türkiye ve AB
11 Kafkasya?da Barış ve Güvenlik ve Donmuş İhtilaflar
12 Orta Asya?nın Uluslararası Politikaları
13 11 Eylül Sonrası Orta Asya ve Kafkasya?nın Değişen Jeopolitiğinde Güç Mücadelesi (ABD,AB,Rusya ve Çin)
14 Avrasya?da İşbirliği ve Bölgesel Politikalar
Kaynaklar
Ders Notu Ellner, Andrea, The European Security Strategy: Multilateral Security with Teeth?, Defense & Security Analysis, Sep2005, Vol. 21 Issue 3, p223-242.
T. C. W. Blanning (Edit.), The Oxford history of Modern Europe, Oxford University Press, New York, 2000, ss. 282-306
Duke, Simon, The European Security Strategy in a Comparative Framework: Does it Make for Secure Alliances in a Better World?, European Foreign Affairs Review, Dec2004, Vol. 9 Issue 4, p459-481.
Charillon, Frédéric, The EU as a Security Regime, European Foreign Affairs Review, Winter2005, Vol. 10 Issue 4, p517-533.
Anderson, John. The International Politics of Central Asia (Manchester: Manchester U. Press, 1997), pp. 78-113.
Beissinger, Mark R. "State Building in the Shadow of an Empire-State," in The End of Empire? : the Transformation of the USSR in Comparative Perspective (Karen Dawisha and Bruce Parrott, eds.) (Armonk, N.Y.: M.E. Sharpe, 1997), pp. 157-185.
Parrott, Bruce "Perspectives on postcommunist democratization," in Conflict, Cleavage, and Change in Central Asia and the Caucasus (Karen Dawisha and Bruce Parrott,eds.) (Cambridge, Cambridge U. Press, 1997), p. 1-39.
Dahl, Robert. ?Development and Democratic Culture,? in Consolidating the Third Wave Democracies (Larry Diamond et al., eds) (Baltimore: Johns Hopkins: 1997), pp.34-39)
?Modes of Assistance: Support for a Market Economy? in Democratic Theory and Post-Communist Change (Robert Grey, ed.) (Upper Saddle, NJ: Prentice Hall: 1997),pp.256-257
Kubicek, Paul. ?Authoritarianism in Central Asia: Curse or Cure?? Third World Quarterly, vol. 19, no 1 (1998) pp. 29-43.
Fierman, William "Political Development in Uzbekistan:Democratization?" in Conflict, Cleavage, and Change in Central Asia and the Caucasus, pp. 360-408.
Olcott, Martha Brill "Democratization and the Growth of Political Participation," in Conflict , Cleavage, and Change in Central Asia and the Caucasus (Karen Dawisha and Bruce Parrot, eds.) (Cambridge: Cambridge University Press, 1997), pp. 201-241.
Kadyrzhanov, Rustem. ?The Ruling Elite of Kazakhstan in the Transition Period.? In The New Elite in Post-Communist Eastern Europe (College Station, TX: Texas A&M, 1999), pp. 144-161.
Huskey, Eugene. ?An Economy of Authoritarianism? Askar Akaev and Presidential Leadership in Kyrgyzstan? in Power and Change in Central Asia (Sally Cummings, ed.)
Ochs, Michael "Turkmenistan: The Quest for Stability and Control" in Conflict ,Cleavage, and Change in Central Asia and the Caucasus (Karen Dawisha and Bruce Parrot, eds.) (Cambridge: Cambridge University Press, 1997), pp. 312-359.
Roy, Olivier. The New Central Asia. The Creation of Nations (NY: Taurus, 2000), pp.161-189.
Chinn, Jeff and Robert Kaiser. Russians as the New Minority (Boulder, CO: Westview, 1996), Ch. 8 (Kazakhstan), pp. 185-205
Zbigniew Brzezinski, The Grand Chessboard: American Primacy and its Geostrategic Imperatives, Basic Books, New York, 1997
Akiner, Shirin. "Independent Kazakhstan" The Formation of Kazakh Identity: From
Tribe to Nation-State. (London: Royal Institute of International Affairs) 1995, pp. 60-82.
Yalcınkaya , Alaeddin, Kafkasya?da Siyasi Gelişmeler, Lalezar yay., Ankara 2006
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği alanlarında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme
2 Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme
3 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma
4 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme
5 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme
6 Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
7 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
8 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 . Dünyada hedef bölge olan Orta Asya ve Kafkasya bölgesindeki gelişmeleri ve siyasi olayları inceleyen bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunl
2 Uluslararası İlişkiler çerçevesinde, bölgedeki gelişmeleri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Bu bölgeyle ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder.
4 Bu bölgedeki sorunlara yönelik olarak olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir.
5 Bölgeyle ilgili güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte sahip olunan bilgi ve fikirleri analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 163
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,52
Dersin AKTS Kredisi 6