Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Tenkit Yöntemleri ITS 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlk dönem İslam tarihi çalışmalarının yardım aldığı Hadis bilim dalını tanımak, tarih materyallerinin değerlendirilmesinde hadis tenkit kıstaslarından istifade etmek
Dersin İçeriği Hadis Bilimi Tarihi, Hadislerin Değerlendirilmesi, Tenkit Yöntemleri, Tarih Bilimiyle İlişkisinin Kurulması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis bilim dalını ve kaynaklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Hadislerin toplanması, tasnifi ve telifi ile ilgili süreçleri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Hadisleri değerlendirme ölçütlerini örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tarih ve Hadis bilim dallarının malzeme kritik metotlarını uygular. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Diğer bilim dallarını da göz önünde bulundurarak tarih malzemelerini en iyi bir biçimde eleştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
6 Hadis kaynaklarında yer alan tarihle ilgili malzemeleri denetler. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hadis ve Sünnet Kavramları
2 Tenkit Kavramı ve Hadis Tenkidinin Gelişimi
3 Hadis Tenkidinde Dönemler
4 Hadiste Senet Tenkidi: Adalet ve Zabt Araştırması
5 Hadiste Metin Tenkidi: Muhtevanın Test Edilmesi
6 Senet ve Metin Tenkidinde Arz Metodu
7 Hadis Tenkidinde Aklın Rolü
8 Hadis Tenkidinde Aklın Rolü
9 Hadis Tenkit Örnekleri: Fatıma bint Kays Hadisi
10 Hadis Tenkit Örnekleri: Teravih Hadisi
11 Hadis Tenkit Örnekleri: Ref´u Yedeyn Hadisi
12 Hadis Tenkit Örnekleri: Kıraat Halfe´l-İmam Hadisi
13 Hadis Tenkit Örnekleri: Ölünün Azap Çekmesi Hadisi
14 Hadis Tenkit Örnekleri: Namazı Üç Şey Bozar Hadisi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Azami, M. (1982), Menhecu´n-Nakd inde´l-Muhaddisin, Riyad.
Ders Kaynakları [2] Hatib, Accac (2005), Sünnetin Tespiti, İstanbul.
[3] Yücel, Ahmet (1998), Hadis İlminde Tenkit Terimleri ve İlgili Çalışmalar İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[4] Dımaşkî (1987), Tenkit ve´l-İfade fi Tahrici Ehadis, Dımaşk: Dârü´l-Me´mun li´t-Türas.
[5] Ertürk, Mustafa (2005), Metin Tenkidi, Ankara: Fecr Yayınları.
[6] Dumeynî, M. (1997), Hadiste Metin Tenkidi Metodları, İstanbul : Kitabevi.
[7] Zerkeşi (2002), Hz. Aişe´nin Sahabeye Yönelttiği Eleştiriler, İstanbul: Kitabiyat.
[8] Tekineş, Ayhan (2006), Geleneğin Altın Zinciri, İstanbul.
[9] Ünal, Yavuz (1999), Hadisleri Tespitte Yöntem Sorunu, Samsun.
[10]Salahattin Polat (1997), Hadis Araştırmaları, İstanbul: İnsan Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Hadis bilim dalını ve kaynaklarını tanır.
2 Hadislerin toplanması, tasnifi ve telifi ile ilgili süreçleri anlatır.
3 Hadisleri değerlendirme ölçütlerini örnekler.
4 Tarih ve Hadis bilim dallarının malzeme kritik metotlarını uygular.
5 Diğer bilim dallarını da göz önünde bulundurarak tarih malzemelerini en iyi bir biçimde eleştirir.
6 Hadis kaynaklarında yer alan tarihle ilgili malzemeleri denetler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6