Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması ISE 214 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BURCU ÇARKLI YAVUZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi BURCU ÇARKLI YAVUZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin iş hayatında karşılaşabilecekleri karmaşık sorunları matematiksel olarak modelleyebilme özelliğini kazandırıp, bu modellerin çözümlenmesi ve yorumlanması becerileri kariyerlerine fayda sağlayabilecek şekilde öğretilmesi

Dersin İçeriği

Doğrusal Programlama ile Modelleme, Simpleks yöntem ve Grafik Çözüm, Solver Kullanımı, Ulaştırma ve Atama Problemleri, Oyun teorisi ve Çok amaçlı karar verme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yöneylem araştırması kavramını anlayabilmek ve işletme için yararını kavrayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Karmaşık işletme problemlerinin matematiksel olarak modellenebilmesini öğrenmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Matematiksel modellerin çözüm yöntemlerini öğrenmek ve sonuçları yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Duyarlılık analizleri ve Gölge fiyat kavramını öğrenip, işletmeler için önemini kavrayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Dualite kavramı ve önemini anlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Ulaştıma sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Atama sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Çok amaç içeren sorulara çözüm getirmek ve bu çözümleri uygun şekilde yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
9 Oyun teorisi ve kullanım alanlarını anlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöneylem Araştırmasına Giriş
2 Doğrusal Programlama ile Modelleme I
3 Doğrusal Programlama ile Modelleme II
4 Doğrusal Programlama ile Modelleme III
5 Doğrusal Programlama Modellerinin Simpleks Yöntemle Çözümü I
6 Doğrusal Programlama Modellerinin Simpleks Yöntemle Çözümü II
7 Dualite ve Duyarlılık Analizleri
8 Vize
9 Excel Solver ile İleri Modelleme Örnekleri Çözümleri ve Yorumları
10 Ulaştırma Modelleri I
11 Ulaştırma Modelleri II
12 Atama Modeli
13 Çok Amaçlı Karar Verme (AHP)
14 Oyun Teorisi ve Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Çeviren: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf

2- Yöneylem Araştırmasına Giriş, Ahmet Öztürk, Ekin Yayınevi, 2018

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık,
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Yöneylem araştırması kavramını anlayabilmek ve işletme için yararını kavrayabilmek
2 Karmaşık işletme problemlerinin matematiksel olarak modellenebilmesini öğrenmek
3 Matematiksel modellerin çözüm yöntemlerini öğrenmek ve sonuçları yorumlayabilmek
4 Duyarlılık analizleri ve Gölge fiyat kavramını öğrenip, işletmeler için önemini kavrayabilmek
5 Dualite kavramı ve önemini anlayabilmek
6 Ulaştıma sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek
7 Atama sorularını modelleyebilmek ve çözümleyebilmek
8 Çok amaç içeren sorulara çözüm getirmek ve bu çözümleri uygun şekilde yorumlayabilmek
9 Oyun teorisi ve kullanım alanlarını anlayabilmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 0
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5