Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yüksek Öğretimde Liderlik ve Girişimcilik YOG 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN TİTREK
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA BAYRAKCI,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Gözde SEZEN GÜLTEKİN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin Yüksek Öğretim Hukukundan ve yüksek öğretimle ilgili mevzuattan haberdar ve bilgi sahibi olmaları
Dersin İçeriği Yükseköğretim Hakkı ve Hukukunun tanımı, kaynakları, yükseköğretim kurumları içinde ilişkiler, Yükseköğretim Hukuku kurumları, Yükseköğretimde sorumluluk, yükseköğretim personel hukuku, Yükseköğretim Teşkilat Hukuku, Yükseköğretim Faaliyet Hukuku, Yükseköğretim Teşkilat- öğrenci ilişkileri, öğrencilerin hak ve ödevleri, yükseköğretim-devlet ilişkileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Liderlikle ilgili temel kavramlar bilgisi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Liderlik yaklaşımlarını bilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Liderlik ve kişilik ilişkisini açıklayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 Liderlik ve etkililik ilişkisini kavrayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Vizyon sahibi olmanın önemini kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
6 Strateji geliştirme önemini kavrama Anlatım, Soru-Cevap,
7 Liderlik ve kültür ilişkisini kavrama örnekleme Gözlem,
8 Öğretim liderliğini diğer liderlik türlerinden ayırt edebilme Gözlem,
9 Takım çalışması bilgisi ve önemini kavrama Gözlem,
10 İnsan kaynağının önemini bilme Anlatım, Soru-Cevap,
11 Örgüt içi informal yapılanmaların önemini kavrama Gözlem,
12 Etiğin önemini bilme örnekleme Anlatım, Soru-Cevap,
13 Liderlikte bağlantıların önemini kavrama Gözlem,
14 Değişim ve dönüşüm zamanlarında önderlik becerileri geliştirebilme Gözlem,
15 Değerler oluşturma öneminin farkına varma Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yükseköğretim Hakkı ve Hukuku kavramı
2 Yükseköğretimde yönetişim, Yükseköğretim Hukukunun Kaynakları
3 Yükseköğretim hakkının kapsamı ve hukuki dayanakları
4 Yükseköğretimin tarihi gelişimi
5 Yükseköğretim akademik personelin hak ve ödevleri
6 Yükseköğretimde idari personelin hak ve ödevleri
7 Yükseköğretimde öğrencilerin hak ve ödevleri
8 Yükseköğretimde planlama
9 Yükseköğretimde bilimsel ve idari özerklik
10 Yükseköğretim Kurulu, Üniversiteler ve iç yapıları
11 Yükseköğretim personelinin adli sorumluluğu
12 Yükseköğretim personelinin disiplin sorumluluğu
13 Yükseköğretimin ilkeleri
14 Özel yükseköğretim sektörü
Kaynaklar
Ders Notu William A Kaplin, Barbara A. Lee; The Law of Higher Education, Foruth Edition, John Wiley and Sons, Inc. 2007,
Ders Kaynakları Yükseköğretim Mevzuatı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Liderlikle ilgili temel kavramlar bilgisi
2 Liderlik yaklaşımlarını bilme
3 Liderlik ve kişilik ilişkisini açıklayabilme
4 Liderlik ve etkililik ilişkisini kavrayabilme
5 Vizyon sahibi olmanın önemini kavrama
6 Strateji geliştirme önemini kavrama
7 Liderlik ve kültür ilişkisini kavrama örnekleme
8 Öğretim liderliğini diğer liderlik türlerinden ayırt edebilme
9 Takım çalışması bilgisi ve önemini kavrama
10 İnsan kaynağının önemini bilme
11 Örgüt içi informal yapılanmaların önemini kavrama
12 Etiğin önemini bilme örnekleme
13 Liderlikte bağlantıların önemini kavrama
14 Değişim ve dönüşüm zamanlarında önderlik becerileri geliştirebilme
15 Değerler oluşturma öneminin farkına varma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6