Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi | SAY 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Çiğdem UĞAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık işletmeleri son derece dinamik, değişken ve rekabetin yoğun olduğu bir ortamda hizmet vermektedir. Böyle bir ortamda insan sağlığını koruma ve iyileştirme fonksiyonunu dolayısıyla toplumun sağlık düzeyini yükseltme görevini üstlenen sağlık sektörünün etkili ve verimli tarzda yönetilmesi son derece önemlidir. Toplumun kıt kaynaklarını önemli ölçüde tüketen sağlık kurumlarının kendilerinden beklenen artı değeri yaratmaları ancak kalite yönetimi anlayışını hayata geçirmeleri ile mümkündür. bu ders öğrencilere kalite yönetimi bilgi ve teorilerini uygulamaya geçirmeye yardımcı olmaktadır. sağlık işletmelerinde kalite kavramı, kalite yönetimine çağdaş yaklaşımlar, kalite ile ilgili değerlendirme sistemleri, akreditasyon, müşteri değeri yaratma, hizmet kalitesinin arttırılması gibi konuları işlenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu derste kalitenin tanımı, kalite planlaması, kalite araçları, hizmet kalitesinin ölçülmesi, kalite standartları, mükemmellik modeli, kalite kültürü gibi konular işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sürekli kalite iyileştirme çalışmaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kalite değerlendirmede yapı, süreç ve sonuç ölçütlerini sayar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kalite iyileştirme ekiplerini tanır, içinde yer alır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Temel kalite iyileştirme modellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sağlık Bakanlığı HKS ile ilgili uygulamaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Akreditasyon standartlarını tanır. Akreditasyon sürecinde çalışır, uygulamaları yerine getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Temel kalite iyileştirme araçlarını kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalitenin Tanımı, Genel Bir Kavram Olarak Kalite, Sağlık, Hizmetlerinde Kalite, Kalitenin Bileşenleri, Kalitenin, Boyutları Ve Özellikleri | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
2 | Kalitenin Tarihsel Gelişimi | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
3 | Kalite Kültürü Ve Değişim | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
4 | Sağlık hizmetlerinde toplam kalite yönetimi, önemi, ilkeleri, uygulama örnekleri | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
5 | Temel kalite araçları | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
6 | Yalın yönetim | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
7 | 6 sigma | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
8 | Toplam Kalite Yönetimi | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
9 | ARASINAV | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
10 | Kalitenin Geliştirilmesi | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
11 | Kalitenin Uygulanmasında Çalışan/ Hasta Katılımı ve Eğitimi | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
12 | Sağlık Hizmetlerinde Akreditasyon | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
13 | Dünyadaki sağlık akreditasyon programları | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
14 | Sağlık hizmetlerinde kaliteye ilişkin futurist yaklaşımlar | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Şimşek, H. (2010), Toplam Kalite Yönetimi; kuram, ilkeler, uygulamalar, Seçkin Yayınevi, Ankara. |
Ders Kaynakları |
Dhillon, B.S., (2007), Reliability Technology, Human Error, and Quality in Health Care, CRC Press, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını açıklar | |||||||||
2 | Sürekli kalite iyileştirme çalışmaları yapar | |||||||||
3 | Kalite değerlendirmede yapı, süreç ve sonuç ölçütlerini sayar. | |||||||||
4 | Kalite iyileştirme ekiplerini tanır, içinde yer alır. | |||||||||
5 | Temel kalite iyileştirme modellerini açıklar. | |||||||||
6 | Sağlık Bakanlığı HKS ile ilgili uygulamaları yapar. | |||||||||
7 | Akreditasyon standartlarını tanır. Akreditasyon sürecinde çalışır, uygulamaları yerine getirir. | |||||||||
8 | Temel kalite iyileştirme araçlarını kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 6 | 5 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |