Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık İşletmeleri Yönetimi | SAY 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT, |
Dersin Yardımcıları | Arş Gör. Sena PARLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sağlık sektöründe çalışacak öğrencilere sağlık işletmeleri hakkında bilgi vermek, sağlık işletmeleri türleri, özellikleri ve yönetimlerini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Sağlık İşletmeleri kavramı, Sağlık işletmeleri türleri, Hastanelerin tanımı, gelişimi; işlevleri, sınıflandırılmaları, Çeşitli Ülkelerde Hastanelerin Organizasyon Yapısı |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık işletmelerinin özelliklerini, türlerini bilir, sağlık işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Sağlık kurumlarında yüksek işlevsel bağımlılık ile birim faaliyetleri arasındaki eşgüdüm ihtiyacını açıklar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Hastaneleri tanımlar, işlevlerini tanır ve sınıflandırmasını yapar, Türkiye ve çeşitli ülke hastane organizasyon yapısını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Hastane yönetimi ve yöneticiliğinin tarihçesini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yönetim bakış açısından hizmet düzeylerini ve sevk sistemini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Hastane kurulları ve komisyonlarını sayar, Hastane yönetiminin sorumluluklarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sisteminin temel bileşenlerini, sağlık planlamasını ve politikalarını kavrama, sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla analiz edebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Sağlık yönetiminde kantitatif ve kalitatif analizler yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma ve uygulama. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri kullanma yeteneğine sahip olma. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Sağlık yönetimi alanında yaşanan değişimleri takip etme ve ülke sağlık sistemine özgü çözümler üretme becerisine sahip olma. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
12 | Sağlık yönetimi alanının hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olma, hukuki düzenlemeler ile etik ilkelerine uygun davranmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Sağlık yönetimi alanına ilişkin mesleki terminoloji ve yabancı dil bilgisine sahip olma. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
14 | Sağlık işletmelerinde performans kriterlerini sayar, performans ölçümü ve değerlendirmesi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
15 | Hastanenin tıp hizmetleri organizasyonu ve yönetimini açıklar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | The Concept of Healthcare Business, Types and Characteristics of Healthcare Businesses, Features that Differentiate Health Institutions from Other Institutions | |
2 | Healthcare Facilities Establishment Studies | |
3 | Hospitals Definition, Development, Functions and Classification | |
4 | Production Management in Health Care Facilities | |
5 | Marketing in Health Care Facilities | |
6 | Financing Health Care Services | |
7 | Human Resources Management in Healthcare Organizations | |
8 | Strategic Management in Healthcare Organizations | |
9 | MIDTERM | |
10 | Performance Management in Healthcare Organizations | |
11 | Building and Facility Management in Healthcare Organizations | |
12 | Patient Rights and Ethics in terms of Hospital Management | |
13 | Contemporary Approaches in Healthcare Management-1 | |
14 | Contemporary Approaches in Healthcare Management-2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tengilimoğlu D., Akbolat, M. ve Işık O. (2015),Sağlık İşletmeleri Yönetimi, 7. Baskı, Nobel Yayınevi, Ankara. |
Ders Kaynakları | Kavuncubaşı, Ş. ve Yıldırım, S. (2015), Hastane ve sağlık kurumları yönetimi , Siyasal Kitabevi, Ankara. Wolper, L.F. (ed.), (2011), Health care administration: managing organized delivery systems (5th ed.), Sudbury, Mass. : Jones & Bartlett Publishers. Buchbinder, S.B., Shanks, N.H., (2007), Introduction to health care management, Sudbury, Mass : Jones & Bartlett Publishers Swayne, L.E., Duncan, W.J., Ginter, P.M., (2011), Strategic management of health care organizations (6th ed.), San Francisco, CA : Jossey-Bass Schneller, E.S., Smeltzer, L.R., foreword by Burns, L.R., (2006), Strategic management of the health care supply chain, San Francisco, CA : Jossey-Bass Alanda yazılan bilimsel makale ve tebliğler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık işletmelerinin özelliklerini, türlerini bilir, sağlık işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||
2 | Sağlık kurumlarında yüksek işlevsel bağımlılık ile birim faaliyetleri arasındaki eşgüdüm ihtiyacını açıklar. | |||||||||
3 | Hastaneleri tanımlar, işlevlerini tanır ve sınıflandırmasını yapar, Türkiye ve çeşitli ülke hastane organizasyon yapısını açıklar. | |||||||||
4 | Hastane yönetimi ve yöneticiliğinin tarihçesini anlatır. | |||||||||
5 | Yönetim bakış açısından hizmet düzeylerini ve sevk sistemini sıralar. | |||||||||
6 | Hastane kurulları ve komisyonlarını sayar, Hastane yönetiminin sorumluluklarını sıralar. | |||||||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık sisteminin temel bileşenlerini, sağlık planlamasını ve politikalarını kavrama, sağlık sektörünü ekonomik ve mali boyutlarıyla analiz edebilme. | |||||||||
8 | Sağlık yönetiminde kantitatif ve kalitatif analizler yapabilme bilgi ve becerisine sahip olma ve uygulama. | |||||||||
9 | Sağlık yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yenilikçi düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri kullanma yeteneğine sahip olma. | |||||||||
10 | Sağlık yönetimi alanında yaşanan değişimleri takip etme ve ülke sağlık sistemine özgü çözümler üretme becerisine sahip olma. | |||||||||
11 | Etkili iletişim kurabilme ve ekip çalışması yürütebilme becerisine sahip olma. | |||||||||
12 | Sağlık yönetimi alanının hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olma, hukuki düzenlemeler ile etik ilkelerine uygun davranmak. | |||||||||
13 | Sağlık yönetimi alanına ilişkin mesleki terminoloji ve yabancı dil bilgisine sahip olma. | |||||||||
14 | Sağlık işletmelerinde performans kriterlerini sayar, performans ölçümü ve değerlendirmesi yapar. | |||||||||
15 | Hastanenin tıp hizmetleri organizasyonu ve yönetimini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 163 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |