Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zoocoğrafik Analiz Yöntemleri | BIY 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dünyanın oluşumu, hayvanların yeryüzündeki dağılışları ve bir alanda bulunuş nedenlerini öğretmek. Anadolu coğrafyasında canlıların dağılışlarının nedenlerinin kavranmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Coğrafya araştırmalarının biyoloji içerisindeki yeri, önemi, çeşitleri ve ilgili olduğu diğer biyolojik dallar hakkında bilgi verilmekte ve tartışılmaktadır. Yayılış alanı yapısı, dinamiği, sınıflandırması ile çeşitli hayvan coğrafyası bölgeleri, yayılış alanları, özellikleri, endemik türleri ile birlikte açıklanmaktadır. Türkiye ve komşu ülkelerinin Paleocoğrafyası hakkında bilgi verilmektedir. Dünyanın oluşumu, biyosferin gelişimi, zoocoğrafik bölgeler ile karakteristik fauna elementlerini tanıtan çeşitli video filmleri gösterilmektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zoocoğrafyanın tanımını ve ilgi alanını kavramak | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Yeryüzü karalarının oluşumu ile ilgili süreci kavramak | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Jelojik Devirler ve özelliklerini kavramak | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Hayvanların yeryüzünde yayılışı ile ilgili genel prensipleri kavramak | Anlatım, Problem Çözme, | |
5 | Zoocoğrafik bölgeleri ve özelliklerini kavramak | Anlatım, Problem Çözme, | |
6 | Türkiye´nin zoocoğrafik özelliklerini kavramak | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zoocoğrafyanın Tanımı ve ilgi alanı | Öğrencilerin biyocoğrafya ve ekoloji temel kavramlarını gözden geçirmeleri önerilir. Zoocoğrafyanın hayvanların coğrafi dağılımı ile ilgilenen bilim dalı olduğu, bu alanın temel ilgi konuları ve yöntemleri hakkında genel bilgi edinmeleri faydalı olacaktır. Ayrıca zoocoğrafyanın biyolojik çeşitlilik, evrim ve çevresel faktörlerle ilişkisini anlamak için ilgili literatür taraması yapmaları önerilir. |
2 | Kıtaların Oluşumu | Öğrencilerin yer kabuğu yapısı, levha tektoniği ve jeolojik süreçler hakkında temel bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Kıtaların oluşum süreçleri ve hareketleri ile ilgili temel kavramları anlamaları için ilgili kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. Ayrıca kıtaların tarihsel gelişimi ve günümüz coğrafyasına etkileri üzerine ön araştırma yapmaları yararlı olacaktır. |
3 | Prekambriyen, Paleozoik Zaman | Öğrencilerin yer kabuğunun oluşumu, jeolojik zaman ölçeği ve temel jeolojik dönemler hakkında temel bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Prekambriyen ve Paleozoik zamanların jeolojik özellikleri, bu dönemlerdeki canlı çeşitliliği ve önemli fosil buluntuları hakkında ilgili kaynakları incelemeleri faydalı olacaktır. |
4 | Mesozoik Zaman | Öğrencilerin jeolojik zaman ölçeği ve temel jeolojik dönemler hakkında genel bilgi sahibi olmaları önerilir. Mesozoik zamanın jeolojik özellikleri, iklim koşulları, bu dönemde yaşayan canlı grupları ve önemli fosil kayıtları hakkında literatür taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
5 | Senozoik Zaman | Öğrencilerin jeolojik zaman ölçeği ve temel jeolojik dönemler hakkında genel bilgi sahibi olmaları önerilir. Mesozoik zamanın jeolojik özellikleri, iklim koşulları, bu dönemde yaşayan canlı grupları ve önemli fosil kayıtları hakkında literatür taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
6 | Hayvanların Yayılışında Dikkat Edilecek Hususlar | Öğrencilerin hayvanların coğrafi dağılımını etkileyen çevresel faktörler, habitat özellikleri ve ekolojik etkileşimler hakkında temel bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca, yayılış desenlerini belirlemede kullanılan yöntemler ve biyocoğrafyanın temel kavramları hakkında ilgili literatürü incelemeleri faydalı olacaktır. |
7 | Buzullaşma ve Kara Köprülerinin Oluşumu | Öğrencilerin jeolojik zamanlarda buzullaşma süreçleri, iklim değişiklikleri ve bu süreçlerin canlıların yayılışına etkileri hakkında temel bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca, kara köprülerinin oluşumu, bu yapılar aracılığıyla türlerin göç ve yayılış mekanizmaları hakkında ilgili literatür taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
8 | Biyocoğrafik Bölgeler | Öğrencilerin biyocoğrafya temel kavramları ve Dünya’nın büyük ekolojik bölgeleri hakkında bilgi sahibi olmaları önerilir. Biyocoğrafik bölgelerin tanımı, sınıflandırılması ve her bölgenin karakteristik flora ve faunası hakkında ön araştırma yapmaları faydalı olacaktır. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Holoarktik Zoocoğrafik Bölgesi | Öğrencilerin zoocoğrafya ve biyocoğrafya kavramlarına hakim olmaları önerilir. Holoarktik bölgenin coğrafi sınırları, iklim özellikleri, habitat çeşitliliği ve bölgeye özgü hayvan türleri hakkında literatür taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
11 | Nearktik, Etiyopya-Orientalis Zoocoğrafik Bölgesi | Öğrencilerin zoocoğrafya temel kavramlarını öğrenmeleri ve Dünya’nın zoocoğrafik bölgeleri hakkında genel bilgi sahibi olmaları önerilir. Nearktik, Etiyopya ve Orientalis bölgelerinin coğrafi konumları, iklim özellikleri, ekosistemleri ve karakteristik hayvan türleri hakkında kaynak taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
12 | Neotropik, Notogea Zoocoğrafik Bölgesi | Öğrencilerin zoocoğrafyanın temel kavramlarına hakim olmaları önerilir. Neotropik ve Notogea bölgelerinin coğrafi konumları, iklim yapıları, ekosistem çeşitliliği ve bu bölgelere özgü hayvan toplulukları hakkında ön araştırma yapmaları faydalı olacaktır. |
13 | Antartika Zoocoğrafik Bölgesi | Öğrencilerin Antarktika bölgesinin coğrafi özellikleri, iklim koşulları ve bu zorlu ortamda yaşayan hayvan türleri hakkında temel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Ayrıca, Antarktika'nın biyocoğrafik önemi ve bölgedeki ekosistemlerin adaptasyon mekanizmaları üzerine literatür taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
14 | Türkiye Zoocoğrafyası | Öğrencilerin Türkiye’nin coğrafi konumu, iklim çeşitliliği ve farklı habitat tipleri hakkında temel bilgi sahibi olmaları önerilir. Türkiye zoocoğrafyasının genel özellikleri, biyocoğrafik bölgeler içindeki yeri ve zengin hayvan çeşitliliği hakkında literatür taraması yapmaları faydalı olacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Demirsoy, A., Genel Zoocoğrafya ve Türkiye Zoocoğrafyası, Meteksan Yayınları, Ankara, 2002. |
Ders Kaynakları | Efe, R., Biyocoğrafya, Çantay Yayınları, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Biyoloji alanındaki modern teknikleri, uygulamaları ve araçları kullanarak yerel ve küresel sorunlara çözüm önerisi getirir ve bu alanlardaki projelerde liderlik yaparak yürütür. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zoocoğrafyanın tanımını ve ilgi alanını kavramak | 0 | 5 | 3 | 0 | 5 | 1 | 5 |
2 | Yeryüzü karalarının oluşumu ile ilgili süreci kavramak | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 1 | 5 |
3 | Jelojik Devirler ve özelliklerini kavramak | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 0 | 5 |
4 | Hayvanların yeryüzünde yayılışı ile ilgili genel prensipleri kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Zoocoğrafik bölgeleri ve özelliklerini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Türkiye´nin zoocoğrafik özelliklerini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |