Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağda Türkistan Tarihinin Kaynakları YEN 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

YENİÇAĞDA TÜRKİSTAN

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genel Türk tarihinin ana kaynaklarının incelenmesi

Dersin İçeriği

Genel Türk tarihinin kaynakları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel Türk tarihinin kaynaklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bu kaynaklar arasındaki farklılıkları ortaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
3 İslam öncesi dönemle İslami dönem kaynakları arasındaki yazım ve üslup özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kaynaklar incelenirken dikkat edilmesi gereken hususları değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Yerli kaynakların yanı sıra yabancı kaynakların değerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sözlü Kaynaklar (efsaneler, destanlar, menkıbeler) [1] sayfa: 51-61
2 Arkeolojik kaynaklar [1] Sayfa: 62-64
3 Kitabeler (Göktürk, Uygur vd.) [1] Sayfa: 64-74
4 Çin Kaynakları [1] Sayfa: 78-79
5 Karahanlılar devri kaynakları [1] Sayfa: 74-76
6 Orta Asya tarihi ile ilgili Arap ve İran kaynakları [1] Sayfa: 82-85
7 Çağatayca Kaynaklar [2] Sayfa: 17-25
8 Seyahatnameler [2] Sayfa: 26-37
9 ARASINAV
10 Moğol İmparatorluğu devri kaynakları [2] Sayfa: 38-52
11 Timurlular devri kaynakları [2] Sayfa: 52-59
12 16. ve 17. yüzyıl kaynakları [3] Sayfa 95-119
13 18. ve 19. yüzyıl kaynakları [4] Sayfa: 781-800
14 20. yüzyıl kaynakları [2] Sayfa: 105-122
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

1- S. Gömeç, “İslam Öncesi Türk Tarihinin Kaynakları Üzerine”, Tarih Araştırmaları Dergisi, Cilt: 20 Sayı: 31, ss. 51-92.

2- Varis Çakan, Orta Asya Türk Tarihinin Kaynakları, Ankara: Binyıl, Mart 2009.

3- M. Bilal Çelik, “Şibanîler ve Astrahanîler Devri Yerli Vakayinameleri”, History Studies: International Journal of History, Editor: Doç. Dr. Osman Köse, c: 4/2, Samsun, Temmuz 2012, ss. 95-119.

4- ÇELİK, M. Bilal, “Mangıtlar Devri Yerli Vakayinameleri”, Turkish Studies: International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic: Prof. Dr. Sabahattin Küçük Armağanı, Editörler: Prof. Dr. Ali Yıldırım, Sibel Üst, c: 7/3, Ankara, Yaz 2012, ss. 781-800.

5- Islamic Central Asia: An Anthology of Historical Sorces, ed. by Scott C. Levi and Ron Sela, Bloomington: Indiana University Press, 2010.

6- Edouard Chavannes, Çin kaynaklarına göre Batı Türkleri, çev. Mustafa Koç, İstanbul: Selenge Yayınları, 2007.

7- Liu Mau-Tsai, Çin kaynaklarına göre doğu Türkleri, çev. Ersel Kayaoğlu, Deniz Banoğlu, İstanbul: Selenge Yayınları, 2006.

8- Ahmet Taşağıl, Çin kaynaklarına göre eski Türk boyları, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 2004.

9- Hasan Oktay, Ermeni kaynaklarında Türkler ve Moğollar, İstanbul: Selenge Yayınları, 2007.

10- Mehmet Ali Ekrem, Romen kaynak ve eserlerinde Türk tarihi: kronikler, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1993.

11- Tarih boyunca Türk tarihinin kaynakları semineri 6-7 Haziran 1996 bildiriler [Tarih Boyunca Türk Tarihinin Kaynakları Semineri (1996)], İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Araştırma Merkezi, 1997.

12- Orhan [Fuad] Köprülü, Tarihi kaynak olarak XIV ve XV. asırlardaki bazı Türk menakıbnameleri, 1951.

13- Bahaeddin Ögel, Türk mitolojisi: (kaynakları ve açıklamaları ile destanlar), 1409/1989, Ankara: Selçuklu Tarih ve Medeniyeti Enstitüsü, 1971.

14- Erol Cihangir, Yeniçağ Türkistan kaynakları ve Dr. Baymirza Hayit, İstanbul: Turan Kültür Vakfı, 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Genel Türk tarihinin kaynaklarını bilir
2 Bu kaynaklar arasındaki farklılıkları ortaya koyar
3 İslam öncesi dönemle İslami dönem kaynakları arasındaki yazım ve üslup özelliklerini kavrar
4 Kaynaklar incelenirken dikkat edilmesi gereken hususları değerlendirir
5 Yerli kaynakların yanı sıra yabancı kaynakların değerini kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6