Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tarihinin Kaynak Eserleri OMM 528 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı araştırmalarının temel kaynaklarının başında resmi veya hususi olarak Osmanlı dönemi tarihçilerinin kaleme aldığı tarih, fetihname, kanunname, seyahatname gibi muhtelif nitelikteki eserler gelmektedir. Derste Osmanlı dönemi kaleme alınmış temel kaynak eserler tanıtılacak ve tarihsel bir kaynak olarak analizleri yapılacaktır.
Dersin İçeriği Osmanlı Tarihinin Yerli Kaynakları: 15-19. Yüzyıl Tarihleri ve Tarihçileri, Gazavatnameler, Kanunnameler, Seferatnameler, Seyahatnameler, Ruznameler, Vekayinameler. Osmanlı Tarihinin Yabancı Kaynakları: Tarihler, Seyahatnameler, Elçilik Raporlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 15. yüzyıldan 20. Yüzyıla Osmanlı Tarihçiliği
2 Gazavatnameler, Menakıbnameler, Fetihnameler
3 15-17. Yüzyıl Tarihleri
4 17-19. Yüzyıl Tarihleri
5 Vakanüvisler ve Vekayinameler
6 Kanunnameler
7 Siyasetnameler ve Islahatnameler
8 Seyahatnameler
9 Sefaretnameler
10 Biyografi Eserleri
11 Ruzname, Ruzmerre, Surname, Tezkireler, Salnameler
12 Yabancı Elçilik Raporları
13 Yabancı Seyahatnameler
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları -Franz Babinger, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, (çev. Coşkun Üçok) Ankara 1982.

- Ahmet Yaşar Ocak, “Battalnâme”, TDI, İslam Ansiklopedisi, V, s. 206-207, 1996.

-Ahmet Yaşar Ocak, “Dânişmendnâme”, ”, TDI, İslam Ansiklopedisi, VIII, s.478–480, 1996.

-Agah Sırrı Levend, Gazavat-nameler ve Mihaloğlu Ali Bey’in Gazavatnamesi, Ankara 2000.

- Erhan Afyoncu, “Osmanlı Müverrihlerine Dair Tevcihat Kayıtları I, TTK Belgeler, sy. 24 (2000), s. 85-86.

-Mehmed Cemâleddin, Osmanlı Târih ve Müverrihleri: Âyîne-i Zürefâ (haz. Mehmet Arslan), İstanbul 2003

-Erhan Afyoncu, Tanzimat Öncesi Osmanlı Araştırma Rehberi, Yeditepe Yayınları, 2007.

-Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir ? Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2009.

-Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri,
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)