Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Esnaf Teşkilatı OMM 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BOZKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Fatma KOÇAK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Esnafını, Üretim Alanlarını ve Faaliyetlerini, Esnaf Teşkilatını Tanıma ve Öğrenme
Dersin İçeriği Esnaf Örgütlenmesi, Osmanlı Zanaatkarlarının Hizmet Alanları, Tarihsel Süreç İçinde Osmanlı Esnafı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal hayatta üretim faaliyetlerinin yerini idrak etme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Osmanlı ekonomisi ve toplumsal hayatı içinde esnaf gruplarının önemini kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
3 Osmanlı esnaf teşkilatında zamanla ortaya çıkan dönüşümleri anlama Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Sanayi devriminin Osmanlı esnafı üzerindeki etkisini kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Esnaf ve Ticaret Tarihinin Kaynakları
2 Osmanlı Kuruluşunda Ahiler
3 Osmanlı Şehir Hayatında Esnaf ve Tüccarlar
4 Esnaf Kolları ve Üretim Alanları
5 Esnaf Nizamnameleri
6 Lonca Teşkilatı ve Esnafların İdaresi
7 Osmanlı Esnafı: Dokumacılık ve Gıda Üretimi
8 Osmanlı Esnafı: Hizmet Üretenler
9 ARASINAV
10 Esnaf Örgütlenmesi, Toplumsal Katmanlar I
11 Esnaf Örgütlenmesi, Toplumsal Katmanlar II
12 18. Yüzyıl Değişim ve Gedik Düzeni
13 Yeniçeri-Esnaf İlişkisi
14 Sanayi Devrimi ve Osmanlı Esnafı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Ahmet Tabakoğlu, Türk İktisat Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 1986.
Donald Quataert, Sanayi Devrimi Çağında Osmanlı İmalat Sektörü, İletişim Yayınları, İstanbul 1999.
Suraiya Faroqhi, Osmanlı Zanaatkarları, Kitap Yayınevi, İstanbul 2011.
Suraiya Faroqhi, Osmanlı’da Kentler ve Kentliler: Kent Mekanında Ticaret, Zanaat ve Gıda Üretimi 1550-1650, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1993.
Tahsin Özcan, Fetvalar Işığında Osmanlı Esnafı, Kitabevi Yayınları, İstanbul 2003.
Timur Kuran, Mahkeme Kayıtları Işığında 17. Yüzyıl İstanbul’unda Sosyo-Ekonomik Yaşam: Esnaf ve Loncalar, Hıristiyan ve Yahudi Cemaat İşleri, Yabancılar, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2010.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Toplumsal hayatta üretim faaliyetlerinin yerini idrak etme
2 Osmanlı ekonomisi ve toplumsal hayatı içinde esnaf gruplarının önemini kavrama
3 Osmanlı esnaf teşkilatında zamanla ortaya çıkan dönüşümleri anlama
4 Sanayi devriminin Osmanlı esnafı üzerindeki etkisini kavrama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6