Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlılarda Yönetim ve Organizasyon (1750-1918) OMM 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BOZKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Fatma KOÇAK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devleti’nin Modernleşme Döneminde Yaşadığı Yönetimsel Dönüşümleri Kavrama
Dersin İçeriği 18. Yüzyılın İkinci Yarısından Yıkılışına Kadarki Süreçte Osmanlı Devlet Kurumları ve Yönetim Alanındaki Yenilikler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti’nde Yenileşmeyi Zorunlu Kılan Nedenleri Kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Reformist Padişahları Kronolojik Olarak Tanıma Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
3 Osmanlı Merkez ve Taşra Yapılanmasındaki Değişimleri Değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Osmanlıdan Cumhuriyete Modern Yönetim Araçlarında Gelişimi Kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gelenek ve Modernleşme
2 Osmanlı Devleti’nde Yenileşmeyi Zorunlu Kılan Nedenler
3 Lâle Devri, I. Mahmud, III, Osman ve III. Mustafa Dönemlerinde Yapılan Reformlar
4 I. Abdülhamid ve III. Selim Dönemi Reformları
5 Ayanlığın Tarihî Gelişimi ve Sened-i İttifak
6 II. Mahmud Dönemi Reformları I
7 II. Mahmud Dönemi Reformları II
8 Gülhane Hatt-ı Hümayunu ve Tahlili
9 ARASINAV
10 Kalemiye Sınıfı, Osmanlı Bürokrasisinde Modernleşme
11 Merkez Teşkilatında İdarî Reformlar
12 Taşra Teşkilatında İdarî Reformlar
13 Yeni Osmanlılar ve Muhalefet
14 Kanun-ı Esasi ve Meşrutî Yönetim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Ali Akyıldız, Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme, İletişim Yayınları, İstanbul 2004.
Carter V. Findley, Kalemiyeden Mülkiyeye Osmanlı Memurlarının Toplumsal Tarihi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1996.
İlber Ortaylı, “Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemlerinde Yerel Yönetimler”, Tanzimat’tan Cumhuriyete Türkiye Ansiklopedisi, I, 231-244.
Musa Çadırcı, Tanzimat Döneminde Anadolu Kentlerinin Sosyal ve Ekonomik Yapıları, Türk Tarih Kurumu, Ankara 1991.
Özcan Mert, “Âyan”, TDV İslâm Ansiklopedisi, IV, 195-198.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Osmanlı Devleti’nde Yenileşmeyi Zorunlu Kılan Nedenleri Kavrama
2 Reformist Padişahları Kronolojik Olarak Tanıma
3 Osmanlı Merkez ve Taşra Yapılanmasındaki Değişimleri Değerlendirme
4 Osmanlıdan Cumhuriyete Modern Yönetim Araçlarında Gelişimi Kavrama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6