Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endülüs Medeniyeti ORT 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Endülüs veya Ortaçağ Müslüman İspanya tarihinin sosyal hayatının ele alınması ve günümüz olaylarının bu tarihi arka plana istinaden analiz edilmesi

Dersin İçeriği

Endülüs (İspanya) sosyal tarihinin incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Endülüs?ün (İspanya) sosyal tarihini inceler Anlatım, Soru-Cevap,
2 Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Endülüs?te toplumlar arası medeni ilişkileri kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Endülüs toplumu ile İspanya krallıkları halkları arasındaki sosyal münasebetlerin niteliklerini ayırt eder Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
6 Tartışma, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Endülüslülerin sosyal alanda eriştikleri başarıları ve etkileri ile günümüze yansımalarını tahlil eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
8 Anlatım, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9 Endülüslülerin bilim, tarım, iktisat ve ticaret alanında kaydettikleri gelişmeler ile bunların Avrupa kültürüne etkilerini değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
10 Endülüs-Avrupa-İslam Dünyası sosyal ilişkileri hakkında daha sağlıklı hüküm verir Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Endülüs öncesi İberya Yarımadasının sosyal yapısı
1 Dersin tanıtımı ve çerçevesi, Endülüs öncesi İberya Yarımadasının sosyo-kültürel yapısı
2 Endülüs toplumunun oluşumu ve İslamlaşma sürecinin başlaması
2 Endülüs toplumunun oluşumu ve İslamlaşma sürecinin başlaması
3 Araplar, Berberiler, Vizigotlar, Müsta?ribler, Müvelledler ve diğer ırki unsurlar
3 Araplar, Berberiler, Vizigotlar, Müsta?ribler, Müvelledler ve diğer ırki unsurlar
4 Toplumsal unsurlar arasında etkileşim ve convivencianın ortaya çıkışı
4 Toplumsal unsurlar arasında etkileşim ve convivencianın ortaya çıkışı
5 Endülüs hayat tarzının oluşması
5 Endülüs kültürü veya hayat tarzının oluşması
6 Eğitim ve bilim alanındaki gelişmeler
6 Eğitim alanındaki gelişmeler ve rihle kültürünün sosyal hayata etkileri
7 Bilim alanındaki gelişmelerin sosyal hayata etkileri
7 Tarım, iktisat ve ticaret alanındaki gelişmeler
8 Vize
8 Ulemanın toplum üzerindeki etkisi
9 ARASINAV
9 Mimari alandaki gelişmeler
10 Sanat alandaki gelişmeler
10 Tabakat kaynaklarından seçmeler
11 Endülüs-İslam sosyal hayatının Maşrık-İslam sosyal hayatı ile mukayesesi ve sonuçları
11 Endülüs-İslam kültürünün Maşrık-İslam kültürü ile mukayesesi ve sonuçları
12 Endülüs-İslam kültürünün Avrupa kültürü ile mukayesesi ve sonuçları
12 Endülüs-İslam sosyal hayatının Avrupa toplumuna tesirleri ve sonuçları
13 Endülüs-İslam sosyal hayatının Mağrib toplumuna tesirleri ve sonuçları
13 Endülüs-İslam kültürünün Mağrib ülkelerine tesirleri ve sonuçları
14 Sonuç ve Değerlendirme
14 Sonuç ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Lütfi Şeyban, Convivencia & Influencia / Endülüs?ün Sosyo-Kültürel Tarihi ve Etkileri, Adapazarı 2013

Ders Kaynakları

- Özdemir, Mehmet, Endülüs Müslümanları Medeniyet Tarihi, TDV, Ankara 1997
- Bekir Karlığa, İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, Litera, İstanbul 2004
- Burckhadt, Titus, Moorish Culture in Spain, New York 1972 (İspanyolcası: La Civilization Hispano-Árabe, Madrid 2008)
- Kazıcı, Ziya, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, İFAV, 5. Basım, İstanbul 2003
- MacCabe, Joseph, The Splendour of Moorish Spain, London 1935
- O?Callaghan, Joseph F., A History of Medieval Spain, Cornell University Press, Ithaca 1975

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Endülüs?ün (İspanya) sosyal tarihini inceler
2 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
3 Endülüs?te toplumlar arası medeni ilişkileri kavrar
4 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
5 Endülüs toplumu ile İspanya krallıkları halkları arasındaki sosyal münasebetlerin niteliklerini ayırt eder
6 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
7 Endülüslülerin sosyal alanda eriştikleri başarıları ve etkileri ile günümüze yansımalarını tahlil eder
8 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
9 Endülüslülerin bilim, tarım, iktisat ve ticaret alanında kaydettikleri gelişmeler ile bunların Avrupa kültürüne etkilerini değerlendirir
10 Endülüs-Avrupa-İslam Dünyası sosyal ilişkileri hakkında daha sağlıklı hüküm verir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 100
Toplam 200
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 200
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6