Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi I (1300-1600) | YEN 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste, Osmanlı Sosyal ve Ekonomik tarihiyle ilgili konular işlenecektir, siyasi tarihin dışında kalan sosyal ve iktisadi yaşam alanlarının öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Osmanlı sosyal ve ekonomik tarihi üzerine yazılı akademik makaleler, araştırmalar ve arşiv malzemeleri kullanılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar. Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Klasik çağda Osmanlı Devleti tarihi kaynaklarını kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kaynakların çeşitlerini ve bu farklı türlerin hangi alanlarda kullanılabileceğini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Osmanlı tarih yazıcılığının gelişimini somut örneklerle gösterir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı tarihinin dönemlendirilmesi ve Osmanlı Devletinin kökleri. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
2 | Sınır beyliğinden İmparatorluğageçiş (1300-1402) | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
3 | Fetret dönemi ve toparlanış (1402-1413) | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
4 | Osmanlı Devletinin dünya gücü oluşu (1526-1596) | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
5 | Osmanlı İmparatorluğunun gerilemesi. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
6 | Osmanlı hanedanının oluşumu ve tahta çıkış sistemi. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
7 | Osmanlıda devlet kavramı ve Sınıf sistemi. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
8 | Osmanlı Devletinde Hukuk sistemi. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
9 | ARASINAV | |
10 | Osmanlının saray sistemi. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
11 | Osmanlı devletinde Merkezi yönetim. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
12 | Osmanlı Devletinde Eyalet yönetimi ve Tımar sistemi. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
13 | Osmanlı İmparatorluğunda kent, Lonca, ve Tüccarlar. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
14 | Osmanlı Devletinde eğitim, öğretim, din ve kültür. | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300-1600), (İstanbul: YKY, 2003) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İnalcık, Halil. Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal Tarihi I, (İstanbul: Eren, 2004) __________. Devlet-i ‘Aliyye, Osmanlı devleti üzerine Araştırmalar, (İstanbul: TİB Kültür Yayınları, 2009) _________. Osmanlı İmparatorluğu Toplum ve Ekonomi, (İstanbul: Eren, 1996) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar. Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını kavrar. | ||||||||||
2 | Klasik çağda Osmanlı Devleti tarihi kaynaklarını kavrar. | ||||||||||
3 | Kaynakların çeşitlerini ve bu farklı türlerin hangi alanlarda kullanılabileceğini belirler | ||||||||||
4 | Osmanlı tarih yazıcılığının gelişimini somut örneklerle gösterir. | ||||||||||
5 | Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar. | ||||||||||
6 | Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |