Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meşrutiyet Sonrası Edebiyat ve Düşünce Hareketleri YTE 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk Edebiyatının Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerinin analizi.

Dersin İçeriği

Bu derste belli başlı fikir akımları incelenmektedir. (Osmanlıcılık, Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık vb.)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlıcılık fikir akımı ve ortaya çıkış sebebleri.
2 Batıcılık akımının temel tezleri ve temsilcileri.
3 İslamcılık akımının temsilcileri ve temel görüşleri.
4 Türkçülük akımının sosyal, siyasal, kültürel temelleri.
5 Jöntürklerin siyasi fikirleri ve teklifleri.
6 İttihat Terakki Cemiyeti.
7 II. Meşrutiyet´in ilanı.
8 Fikir hareketleri ve edebi oluşumlar dışındaki ilişkiler.
9 Ara Sınav
10 Milli Edebiyat anlayışının sosyal, siyasal dayanakları.
11 Milli Romantik duyuş tarzının ortaya çıkışı.
12 Ziya Gökalp´in görüşlerinin Türk Edebiyatına etkisi.
13 Cumhuriyeti hazırlayan tarihsel süreçte sosyal-siyasal tasarımlar ile edebiyat ilişkisi.
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, Şerif Mardin
2. Meşrutiyet´in İlanı, Tarık Zafer Tunaya
3. Derviş Vahdeti´nin Volkan Gazetesi
4. Fikir Hareketleri Dergisi
5. İttihat ve Terakki, İbrahim Temo

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini sıralar.
2 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini açıklar.
3 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini yorumlar.
4 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketlerini karşılaştırır.
5 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili bilgisini geliştirir.
6 Türk Edebiyatı’nın Meşrutiyet dönemi ve sonrasında ortaya çıkan edebiyat ve düşünce hareketleri ile ilgili hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6