Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’An’A Giriş TFS 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tefsirin konusu Kur'an'dır. Dolayısıyla en temel nitelikleri bağlamında Kur'an'ın harici ve iç özelliklerini bilmek gereklidir. Bu bağlamda Kur'an öncesi Hz. Peygamber ve Mekke toplumunun vasıfları ve inançları Vahyi çevreleyen durumlar, vahiy olgusu, Kur'an'ın ifade özellikleri, Kur'an'ın temel doktrinleri ve  metinleşmesi bilinmelidir. 

Dersin İçeriği

KUR'AN ÖNCESİ HAYAT

Hz. Peygamber'in Kur'an öncesi hayatı

Kur'an öncesi Araplar

Nüzul döneminde Arap yarımadasındaki inançlar

NÜZUL DÖNEMİ

Vahiy olgusu

Arap kültürü ve Kur'an ilişkisi

Ehli kitap ve Kur'an

KUR'AN'IN METİNLEŞME SÜRECİ

Nüzul dönemi Kur'an'ın tespiti

Nüzul sonrası Kur'an'ın toplanması ve çoğaltılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hz. Muhammed'in biset öncesi hayatı, vahye hazırlık ve İslam öncesi Arap toplumu
2 Vahiy olgusu, Müşriklerin Vahyi Anlayışı ve Kur'an vahyi
3 Kur'an'ı farklı kaynaklara dayandırma çabası
4 Arap Kültürü ve israiliyat ilişkisi
5 Sözlü ve yazılı hitap bağlamında Kur'an ve Kur'an ilimleri
6 Sözlü ve yazılı hitap bağlamında Kur'an ve Kur'an ilimleri
7 Dinsel Bir Metin Olarak Kur’an’ın Bazı İfade Özellikleri
8 Ahvali Şahsiyye bağlamında Kur'an
9 Ahvali Şahsiyye bağlamında Kur'an
10 Kur'an'ın Mushaflaşması
11 Kur'an'ın Dolaylı Muhatapları
12 Kur’an Ayetlerinin Tarihlendirilmesi
13 Kur'an Anlayışlarının Kur'an Yorumlarına Etkisi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Selim Türcan, Kimlik ve Kitab İlişkisi Bağlamında İlk Dönem Kur'an Tasavvuru ve Dönüşümü, Ankara Okulu, 2021.

Esra Gözeler, Kur’an Ayetlerinin Tarihlendirilmesi, KURAMER, İstanbul, 2016.

Alusi, Bülugü-l Ereb fi Ma'rifeti Ahvâli'l-Arab, Beyrut.

Ali C., el-Mufassal fî Tarihi'l-Arab Kable'l-İslâm, 1993

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)